X-MAS THRIVE//

Πώς Να Καταπολεμήσεις Την Μελαγχολία Των Χριστουγέννων

Είναι φυσιολογικό να νιώθεις λύπη αντί για χαρά στις γιορτές;


Στα επόμενα 5 λεπτά θα μάθεις:

– Ποιες είναι οι αιτίες της μελαγχολίας των Χριστουγέννων.
– Πώς να την καταπολεμήσεις.


Το πρώτο που χρειάζεται να ξέρεις είναι ότι δεν σημαίνει ότι κάτι δεν πάει καλά με σένα, επειδή δεν νιώθεις την απόλυτη χαρά με την έλευση των γιορτών. Η μελαγχολία των Χριστουγέννων αφορά σε μια μερίδα ατόμων και αποτελεί μία κατάσταση περιστασιακής θλίψης όπου το άτομο τη βιώνει πριν, κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά τις γιορτές. Θυμίζει πολύ έντονα τη διαταραχή της κατάθλιψης, καθώς επηρεάζει τόσο το συναίσθημα, όσο και τη συμπεριφορά του ατόμου. Τα κύρια συναισθήματα που επικρατούν είναι μελαγχολία, ενοχές, μοναξιά, ευερεθιστότητα, άγχος για πιθανά οικογενειακά τραπέζια, κόπωση και αδυναμία συγκέντρωσης.

Τι προκαλεί την κατάθλιψη των εορτών;

Οι μη ρεαλιστικές προσδοκίες

Η περίοδος των Χριστουγέννων θεωρείται πως πρέπει να είναι μία περίοδος που κυριαρχούν οι χαρούμενες στιγμές, το μοίρασμα των δώρων και των συναισθημάτων ανάμεσα σε οικογενειακά πρόσωπα που προσπαθούν να δουν πόσο ιδανική και ‘’δεμένη’’ είναι η δική τους οικογένεια. Η σύγκριση της δικής σου οικογένειας με των άλλων μπορεί να σε κάνει να δυσανασχετήσεις αν δεν σου φέρονται ή αν δεν φέρεσαι έτσι όπως θα έπρεπε αυτές τι μέρες.

Η πίεση των ‘’πρέπει’’

Πρέπει να νιώθεις χαρά, πρέπει να συμπεριφέρεσαι με ευγένεια και καλοσύνη στους συγγενείς σου (που μπορεί να μη συμπαθείς), πρέπει να κάνεις δώρα, πρέπει να καλέσεις στο σπίτι κόσμο… Όλα αυτά τα ‘’πρέπει’’ που σε αναγκάζουν να γίνεις ή να προσποιηθείς κάτι που δεν είσαι ή δεν θέλεις στην πραγματικότητα είναι φυσικό να σε καταπιέζουν. Γι΄αυτό ξέχνα τα πρέπει και κάνε την επανάστασή σου. Η δυσκολία να πεις «όχι» σε μία εορταστική πρόσκληση ή και η δυσκολία να κρύψεις τα πραγματικά σου συναισθήματα και να προσποιείσαι ευτυχία είναι φυσικό να προκαλεί συναισθήματα αγανάκτησης και δυσαρέσκειας.

Η μοναξιά

Μόνη ή μόνος ανάμεσα σε φίλους και συγγενείς; Μόνη ή μόνος από επιλογή; Μόνη ή μόνος κατ’ ανάγκη; Όλων τα είδη μοναξιάς οδηγούν σε αισθήματα θλίψης, μοναξιάς και απαισιοδοξίας για το μέλλον.

Οι προηγούμενες απώλειες

Είναι συνηθισμένο τις μέρες των γιορτών να θυμάσαι αγαπημένα πρόσωπα που δεν βρίσκονται πλέον κοντά σου, παρελθοντικές όμορφες εμπειρίες και αναμνήσεις που θα ήθελες να ξαναζήσεις μαζί τους, πράγμα που προκαλεί θλίψη.

Το κρυμμένο ‘’παιδί’’ μέσα σου

Νοσταλγείς την ανεμελιά που έκρυβαν οι γιορτινές μέρες όταν ήσουν παιδί; Στην πραγματικότητα νοσταλγείς τον αυθόρμητο εαυτό σου που κάπου εκεί στην πορεία της ενήλικης ζωής σου έχασες.

Ο απολογισμός της χρονιάς που φεύγει

Όλα τα όνειρά σου που δεν πραγματοποιήθηκαν, όλα όσα δεν κατάφερες και αυτή την χρονιά είναι πιθανό να στριφογυρίζουν στο μυαλό σου αυτήν την περίοδο του χρόνου. Ο απολογισμός αυτός έχει την ικανότητα να αποδυναμώσει αυτομάτως τόσο τη διάθεσή σου όσο και την αυτοεκτίμησή σου.

Ο ελεύθερος χρόνος

Κάποιες φορές ο ελεύθερος χρόνος λειτουργεί αρνητικά στον τρόπο που τον διαχειρίζεσαι οδηγώντας σε αρνητικές σκέψεις, υπερανάλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζεις, παραίτηση από δραστηριότητες που αγαπάς.

Η μελαγχολία των Χριστουγέννων αφορά μια μερίδα ατόμων και αποτελεί μία κατάσταση περιστασιακής θλίψης όπου το άτομο τη βιώνει πριν, κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά τις γιορτές.

Τρόποι απόδρασης από τα αρνητικά συναισθήματα

Υπάρχουν, πάντως, τρόποι να αποφορτιστείς από τα όποια δυσάρεστα συναισθήματα και να βελτιώσεις τη διάθεσή σου στις γιορτές. Για να τα καταφέρεις:

Θέσε ρεαλιστικές προσδοκίες

Όχι μόνο για τον εαυτό σου, αλλά και για τους άλλους. Να θυμάσαι πάντα πως η εορταστική περίοδος ανήκει στη συνέχεια της πραγματικής ροής της καθημερινότητας και δεν είναι κάτι διαφορετικό.

Κατανόησε και έκφρασε τα συναισθήματά σου

Θα ήταν καλό να κατανοήσεις οποιοδήποτε θετικό αλλά και αρνητικό συναίσθημα βιώνεις αυτές τις μέρες και να το εκφράσεις στα πρόσωπα που αγαπάς, κυρίως όμως στον εαυτό σου. Μην κρατάς τα συναισθήματα αυτά μέσα σου, μην πιέζεις τον εαυτό σου να γελάσει και μην καταπνίγεις το κλάμα σου.

Μάθε να λες ‘’όχι’’

Δεν χρειάζεται να δεχτείς όλες τις προσκλήσεις, ούτε να βγεις απαραίτητα από το καθημερινό σου πρόγραμμα. Μάθε λοιπόν να λες όχι και αφιέρωσε πραγματικό χρόνο μόνο στα άτομα που θέλεις όπως στο σύντροφό ή τα παιδιά σου και μην παραλείπεις να φροντίσεις και να περιποιηθείς τον εαυτό σου.

Απενοχοποιήσου

Σταμάτα να νιώθεις ενοχές αν δεν μπορείς να ανταποδώσεις στα δώρα που θα λάβεις. Άλλωστε, μην ξεχνάς πως το καλύτερο δώρο που μπορείς να χαρίσεις αυτές τις μέρες στους ανθρώπους σου είναι το χαμόγελό σου, η αγάπη και η αγκαλιά σου.

Κάνε στροφή στην άσκηση και στην υγιεινή διατροφή

Ο υγιεινός, ισορροπημένος τρόπος ζωής προσφέρει και έναν ‘’υγιεινό’’ θετικότερο τρόπο σκέψης.

Διάβασε ακόμα:

Πώς Να Εγκαταστήσεις Την Ευτυχία Στον Εγκέφαλό Σου

Τα Τρία «Φ» Που Πρέπει Να Μάθεις, Για Να Μην Νιώσεις Ξανά Θυμό, Θλίψη και Θίξιμο

Ίσως σε ενδιαφέρει…

THRIVE TV SHOW//

Πώς Να Περάσεις Ποιοτικό Χρόνο Με Το Παιδί Σου Μετά Τη Δουλειά

THRIVE TV SHOW//

Αύξησε Τη Μνήμη Και Την Αποδοτικότητά Σου

THRIVE TV SHOW//

Συμβουλές Για Μία Υγιή Σχέση Με Την Τεχνολογία

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης