ΕΥΕΞΙΑ//

Τα 9 Θρεπτικά Συστατικά Που Ωφελούν Την Όραση Σου

Τι συστήνει ο Π.Ο.Υ εν όψει του έτους εξάλειψης της αποτρέψιμης τύφλωσης.


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Ποιες συνήθειες διαταράσσουν την τροφοδοσία των ματιών με αίμα.
-Γιατί να προτιμήσεις τα πορτοκαλί φρούτα και λαχανικά.


Εάν θέλετε να έχετε υγιή μάτια, καλό είναι να προσέξετε τη διατροφή σας. Κι αυτό επειδή ό,τι τρώτε μπορεί να επηρεάσει τον κίνδυνο ανάπτυξης διαφόρων οφθαλμοπαθειών, υποστηρίζουν επιστήμονες από την Αμερικανική Ακαδημία Οφθαλμολογίας.

Με αφορμή την έλευση του νέου έτους, το οποίο έχει ανακηρυχθεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ως έτος εξάλειψης της αποτρέψιμης τύφλωσης (Vision 2020), ειδικοί από την ΑΑΟ συνέλεξαν στοιχεία από επιστημονικές μελέτες για τα θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε για υγιή μάτια. Το βασικό συμπέρασμά τους: μια διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, όσπρια και ψάρια έχει ζωτική σημασία για την όρασή μας.

Με ποιο τρόπο η διατροφή επηρεάζει τα μάτια

Το μάτι είναι ένα πολύ ευαίσθητο όργανο, η υγεία του οποίου εξαρτάται από ένα πολύπλοκο δίκτυο αρτηριών που το τροφοδοτεί ασταμάτητα με οξυγόνο και θρεπτικά συστατικά. Οτιδήποτε διαταράσσει την τροφοδοσία των ματιών με αίμα, έχει συνέπειες στην υγεία τους, επομένως οι αρτηρίες τους πρέπει να διατηρούνται υγιείς για να είναι και αυτά υγιή.

Επιπλέον, οι μελέτες που έχουν διεξαχθεί έως σήμερα συγκλίνουν πως ορισμένα θρεπτικά συστατικά μειώνουν τις πιθανότητες για εκδήλωση διαφόρων οφθαλμοπαθειών.  

Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο 

Η ανεπαρκής πρόσληψη θρεπτικών συστατικών μπορεί να απειλήσει την όραση ιδιαίτερα όταν υπάρχει υποσιτισμός (π.χ. εξαιτίας χρόνιου αλκοολισμού), σε αυστηρούς χορτοφάγους, μερικές φορές σε ασθενείς που έχουν κάνει μείζονες γαστρεντερικές επεμβάσεις, καθώς και σε πάσχοντες από διατροφικές διαταραχές  όπως η νευρογενής ανορεξία. Βέβαια, στις περιπτώσεις αυτές η αιτία δεν είναι μόνο το τι τρώει ο ασθενής, αλλά και τι δεν τρώει.

Ποια θρεπτικά συστατικά χρειάζονται τα μάτια για να είναι υγιή

Βιταμίνη Α

Η βιταμίνη Α είναι απαραίτητη στον αμφιβληστροειδή χιτώνα του ματιού για την ομαλή λειτουργία των φωτοευαίσθητων κυττάρων του, που συλλέγουν το φως για να το προωθήσουν στον εγκέφαλο όπου θα μετατραπεί σε εικόνες. Η βιταμίνη Α είναι επίσης απαραίτητη για την επαρκή ύγρανση των ματιών και την πρόληψη της ξηροφθαλμίας.

Καλές πηγές βιταμίνης Α είναι τα καρότα, οι γλυκοπατάτες και γενικώς φρούτα και λαχανικά με πορτοκαλί χρώμα (πεπόνι, βερίκοκα κ.λπ.). Την περισσότερη βιταμίνη Α περιέχουν οι γλυκοπατάτες: ανά τεμάχιο μπορεί να περιέχουν περισσότερο από το 200% της ημερήσιας δόσης βιταμίνης Α που χρειαζόμαστε, σύμφωνα με την ΑΑΟ.

Βιταμίνη C

Κι αυτό επειδή έχει ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Χάρη στην αντιοξειδωτική δράση της προστατεύει τα μάτια από τις επιπτώσεις των παραγόντων που διεγείρουν την παραγωγή ελεύθερων ριζών και αυξάνουν τον κίνδυνο για ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας και καταρράκτη. Τέτοιοι παράγοντες είναι, μεταξύ άλλων, η ηλιακή ακτινοβολία, το κάπνισμα, αλλά και τα τηγανητά φαγητά κ.λπ. 

Καλές πηγές βιταμίνης C είναι τα εσπεριδοειδή (πορτοκάλια, μανταρίνια, γκρέιπφρουτ, λεμόνια κ.λπ.), τα ροδάκινα, οι κόκκινες πιπεριές, οι τομάτες, οι φράουλες κ.λπ. 

Βιταμίνη Ε 

Είναι επίσης πολύ σημαντική για τα μάτια. Η βιταμίνη Ε έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες μειώνοντας τον κίνδυνο ανάπτυξης διαφόρων οφθαλμοπαθειών. Καλές πηγές βιταμίνης Ε είναι τα αβοκάντο, τα αμύγδαλα και οι ηλιόσποροι.

Ω3 λιπαρά 

Επίσης μειώνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης διαφόρων οφθαλμοπαθειών και συντελούν στην καλύτερη λίπανση του ματιού και την πρόληψη της ξηροφθαλμίας. 

Καλές πηγές είναι τα λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, ο τόνος, οι σαρδέλες, το σκουμπρί κ.λπ. 

Λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη 

Εμπεριέχονται στα σκουροπράσινα φυλλώδη λαχανικά και άλλα φρούτα και λαχανικά με φωτεινό χρώμα προστατεύουν την ωχρά κηλίδα του ματιού που είναι υπεύθυνη για την κεντρική, λεπτομερή όραση. 

Καλές πηγές λουτεΐνης και ζεαξανθίνης είναι τα  λαχανικά όπως το σπανάκι, το μαρούλι ρομάνα, τα γογγύλια, το μπρόκολο, ο αρακάς κ.λπ. Καλές πηγές τους είναι επίσης τα αυγά.

Ψευδάργυρος και χαλκός

Ο ψευδάργυρος διατηρεί υγιή τον αμφιβληστροειδή χιτώνα και προστατεύει τα μάτια από τις βλαβερές επιδράσεις της υπεριώδους ακτινοβολίας του ήλιου, ενώ ο χαλκός ευνοεί τη δημιουργία ερυθρών αιμοσφαιρίων (είναι τα κύτταρα του αίματος που μεταφέρουν οξυγόνο και θρεπτικά συστατικά σε όλους τους ιστούς). 

Καλές πηγές των δύο αυτών θρεπτικών συστατικών περιέχουν όλα τα όσπρια (π.χ. μαυρομάτικα φασόλια, φασόλια κ.λπ.). Καλές πηγές ψευδαργύρου είναι επίσης τα στρείδια, το άπαχο κόκκινο κρέας, τα πουλερικά και τα εμπλουτισμένα δημητριακά.

Και τέλος η μαύρη σοκολάτα 

Ίσως δεν το γνωρίζουν οι περισσότεροι, όμως, η μαύρη σοκολάτα είναι μια τροφή που μπορεί να βελτιώσει την όραση, αφού είναι πλούσια σε μία ομάδα αντιοξειδωτικών ουσιών που λέγονται φλαβανόλες. Μελέτες έχουν δείξει ότι οι φλαβανόλες βελτιώνουν την αιμάτωση των ματιών, καθώς και την οπτική οξύτητα. Τα περισσότερα οφέλη φαίνεται ότι παρέχει η σοκολάτα με 72% στερεά κακάο.

Προτιμότερες οι φυσικές πηγές από τα συμπληρώματα 

Τα προαναφερθέντα συστατικά είναι προτιμότερο να λαμβάνονται από τις φυσικές πηγές τους και όχι από μεμονωμένα διατροφικά συμπληρώματα, διότι οι φυσικές πηγές τους περιέχουν και άλλες ουσίες που ίσως δρουν συνεργικά. Αν όμως ένα άτομο πάσχει ήδη από κάποια οφθαλμοπάθεια (π.χ. από εκφύλιση της ωχράς) ίσως χρειάζεται και συμπληρώματα. Αυτό καθορίζεται κατά περίπτωση από τον θεράποντα ιατρό.

Το σίγουρο είναι πάντως ένα: σε κάθε περίπτωση, ποτέ δεν είναι αργά για να αρχίσει κάποιος να τρώει υγιεινά, ώστε να διαφυλάξει την υγεία (και) της όρασής του. 

Διάβασε ακόμα:

10 Συμβουλές Διατροφής Για Υγιή Καρδιά

5 Τρόποι Για Να Ενισχύσεις Την Ενέργειά Σου Μέσω Της Διατροφής

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΕΥΕΞΙΑ//

Η Υγιεινή Διατροφή Βελτιώνει Την Διάθεση; Τι Λέει Το Cambridge Για Αυτό;

THRIVE TV SHOW//

Μαρία Μπεκατώρου: «Είμαι Ευτυχισμένη Με Πολύ Απλά Πράγματα»

ΤΟ THRIVE ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ//

Αυτοάνοσα, Ανοσοποιητικό Και Διατροφή. Όσα Πρέπει Να Γνωρίζεις.

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης