COVID-19//

Rewire – Επανακαλωδίωση

Αν δεν μπορεί μια επιχείρηση να καταλάβει σε βασικό επίπεδο την ανθρώπινη υπόσταση δεν θα επιβιώσει.

Ο COVID-19 έδωσε ένα δυνατό χαστούκι στον κόσμο και του επανασύστησε τον φόβο, την ανασφάλεια και την τρωτότητα.

Ήρθε όμως και για να κάνει το μνημόσυνο σε όλο τον επιχειρηματικό ιδρυματισμό, τη στασιμότητα, τα περίπλοκα business plan, τα βαρύγδουπα sales projections, το ανούσιο branding και όλα τα one size-fits-all υποπροϊόντα της επιχειρηματικής ψευδοκουλτούρας που φορτώθηκε στην πλάτη της η μικρομεσαία επιχείρηση. Οι ειδικοί κάθε κλάδου βούτηξαν τόσο βαθιά στο λαγούμι τους που έχασαν κάθε επαφή με οποιαδήποτε εξωτερική πραγματικότητα και θα προσπαθήσουν να σώσουν το αύριο με τον τρόπο του χτες. Τα χτεσινά εμβόλια όμως τα τσάκισε ο ιός. Τώρα χρειάζεται να σταθεί κάποιος πάνω στο βουνό για να κατανοήσει την κατάσταση. Όχι να κλειστεί περισσότερο πάνω από ένα μικροσκόπιο.

Στον μετά-πανδημιας κόσμο, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να ανεβάσουν άμεσα την επιχειρηματική ικανότητά τους. Αν απλά περιοριστούν στο online χωρίς κατανόηση του τι άλλαξε και προοπτική για το που θα πάει θα αποκτήσουν tunnel vision και θα νομίζουν ότι ένα χανζαπλάστ είναι αρκετό για να μπαλώσει μια ανοιχτή εγχείρηση. Η εικόνα που διαγράφεται είναι τόσο μεγάλη και το άρθρο αυτό ίσα-ίσα ξύνει την επιφάνεια. Θα σου πω εν τάχει τρία μόνο από τα πολλά που βλέπω να έρχονται στο επιχειρείν τον επόμενο καιρό.

Resize

Όταν ο άνθρωπος χτυπιέται από ένα σοκ πάντα «μαζεύεται», επαναπροσδιορίζει τον εαυτό και τις προτεραιότητές του. Τώρα είναι χρυσή ευκαιρία αυτό το αντανακλαστικό να οδηγήσει σε μια μικρότερη, πιο ευέλικτη μορφή λειτουργίας. Δες το σαν κάτι που έπρεπε να έχει γίνει ήδη και τώρα θα γίνει εξ ανάγκης. Οι μικροί θα πρέπει να παραμείνουν μικροί και οι μεγάλοι θα πρέπει να επιστρέψουν σε μικρά μεγέθη. Μικρό μέγεθος σημαίνει μικρότερο frame, ευκολότερες αλλαγές, γρήγορη προσαρμογή, μικρότερο κόστος, μικρότερος κίνδυνος σε επόμενη καραντίνα, μικρότερη χασούρα. Όλα αυτά που μεγάλωσαν αναίτια στο business ήρθε η ώρα να επανέλθουν στο φυσιολογικό τους μέγεθος. Η τεχνολογία δίνει όλα τα όπλα ώστε οι μεσαίοι να μικρύνουν με ασφάλεια και οι μικροί να θριαμβεύσουν με μέσα που ποτέ ξανά δεν είχαν στην διάθεσή τους (και με ελάχιστο ως μηδενικό κόστος). Το «very small business» σαν concept ανήκει στο λεξιλόγιο της ΕΕ (που σημαίνει ειδική μεταχείριση αν οι γραφειοκράτες το πάρουν στα σοβαρά) αλλά χτυπάει και στην καρδιά της ρητορικής μείωσης της κλιματικής επιβάρυνσης. Γιατί να οδηγούν 10 άνθρωποι σε ένα γραφείο όταν μπορούν οι 5 να δουλεύουν από το σπίτι; Γιατί να παραγγέλνουν junk food στο γραφείο όταν μπορούν να τρώνε υγιεινά στο σπίτι τους από όπου εργάζονται; Αλυσίδα είναι όλα. 

Reorganize

Θα αρχίσουν σιγά-σιγά να φωνάζουν όλοι «αναδιοργάνωση». Ναι αλλά πως; Οι περισσότεροι απλά θα εννοούν «πώς μπορούμε να κάνουμε το ίδιο με πριν με άλλο τρόπο». Λάθος ερώτηση! Η σωστή ερώτηση είναι «τώρα που θα αλλάξουμε έτσι κι αλλιώς δεν ρίχνουμε ένα ξεσκαρτάρισμα σε όλα εκείνα τα άχρηστα που κάναμε πριν»; Ο μεγάλος Drucker έλεγε ότι δεν υπάρχει κανένα νόημα στο να κάνεις αποτελεσματικά εκείνο που δεν θα πρεπε να γίνεται καθόλου. Όλος ο επιχειρηματικός σχεδιασμός θα αλλάξει σε πιο απλά σχήματα, όλα τα περίπλοκα θα φύγουν από το παράθυρο, τα projections θα μικρύνουν και θα προσαρμοστούν στην νέα πραγματικότητα, το management θα μειωθεί και θα αλλάξει, τα meetings θα εξαφανιστούν, οι ομάδες θα μικρύνουν και ο εργαζόμενος θα έχει περισσότερο χώρο για προσωπική ανάπτυξη. Ολόκληρες αγορές θα αναγκαστούν να καινοτομήσουν. Γιατί θα γίνουν όλα αυτά; Επειδή ένας κορoνοϊός γονάτισε όλο το παγκόσμιο modus operandi! Η ανάγκη πάντα προκαλεί την αλλαγή που αρνείσαι. Και τώρα ο επιχειρηματικός κόσμος έστω και με το ζόρι είδε τι είναι δυνατόν, τι είναι απαραίτητο και τι είναι περιττό. 

Remarket 

Η ανασφάλεια είναι η νέα πραγματικότητα που έρχεται να τρυπώσει βίαια μέσα στο experience. Δηλαδή το 2ο επίπεδο Maslow έρχεται να παρέμβει στο 5ο! Το νέο marketing θα παίξει σε δυο κύριες version: το ένα θα λέει «ξέχνα το, τέλειωσε», το άλλο θα λέει «θυμήσου τι έπαθες στα καλά-καθούμενα». Και τα δυο θα πουλήσουν, επειδή και τα δυο απαντάνε σε διαφορετικές ανθρώπινες αντιδράσεις στο σοκ: άρνηση και προσαρμογή! Όποιος είναι έξυπνος θα προσαρμόσει το sales pitch του πάνω σ’ αυτά. Φόβος και ανασφάλεια θα προκαλέσουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες, νέες δυνατότητες, νέους συνδυασμούς αξιών use/dream/be safe. Θα πρέπει να του δώσεις εκείνο που θέλει με τρόπο που αφαιρεί τον φόβο. Και εκείνο που δεν μπορεί να δοθεί, θα πρέπει να αντικατασταθεί με υποκατάστατο.

Τα απόνερα του ιού θα είναι μεγαλύτερα από τον ίδιο. Εκείνος που δεν έμαθε στην μάχη, όταν την δει τον σημαδεύει. Μην προσπαθείς να βρεις απαντήσεις με παλιά λογική. Δεν θα δουλέψει. Μην σκέφτεσαι business. Σκέψου «άνθρωπος». Αν δεν μπορεί μια επιχείρηση να καταλάβει σε βασικό επίπεδο την ανθρώπινη υπόσταση δεν θα επιβιώσει. Όσο θα κυνηγάς να κλείσεις τρύπες άλλοι θα χτίζουν νέα σκαριά, πιο γερά. Όλο το σύστημα θα καλωδιωθεί σε νέα δεδομένα αξιών. Και όλο το business θα αναθεωρηθεί και θα επιστρέψει στο «back to basics».

Αρχική δημοσίευση από τον Άρη Ξυπολιτόπουλο στο epixeiro.gr.

Διάβασε ακόμα:

Πόσο εύκολο είναι να είσαι manager την εποχή του κορονοϊού;

Κορονοϊός: Τα δύο βήματα για να βγει μια επιχείρηση πιο δυνατή από την κρίση

Ίσως σε ενδιαφέρει…

COVID-19//

Τελικά ο COVID-19 χτυπά περισσότερο τους άνδρες;

COVID-19//

Δωρεάν διαδικτυακά σεμινάρια για γυναίκες με εμπειρία καρκίνου μαστού

COVID-19//

COVID-19: Νέα θεραπεία με μεσεγχυματικά βλαστικά κύτταρα

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης