THRIVING MIND//

Ψυχική Υγεία: Είναι Καιρός Να Περάσουμε Από Την Άγνοια Στη Δράση

Ας ανακαλύψουμε μικρά και εφαρμόσιμα βήματα για να βελτιώσουμε την ψυχική μας υγεία.


Στα επόμενα 5 λεπτά θα μάθεις:

-Πώς συνδέεται η ψυχική υγεία με το άγχος.
-Ποια είδη βιοτύπων υπάρχουν και ποιο από αυτά έχεις εσύ.


10 Οκτωβρίου ήταν η Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας. Σε όλο τον κόσμο άνθρωποι και εταιρείες αρχίζουν να ενημερώνονται όλο και περισσότερο για την “κρίση” στον τομέα της ψυχικής υγείας. 

Γιατί είναι μία κρίση. Περισσότεροι από 300 εκατομμύρια άτομα παλεύουν με την κατάθλιψη, ενώ κάθε 40 δευτερόλεπτα ένας αυτόχειρας δίνει τέλος στη ζωή του. Σε δημοσίευμά του τον περασμένο χρόνο, ο Guardian έδωσε τον εξής τίτλο: “Ο κόσμος βιώνει μία κρίση στον τομέα της ψυχικής υγείας, λένε οι ειδικοί”.

Όταν ένα ζήτημα παίρνει τόσο μεγάλες διαστάσεις που γίνεται πλέον τρομακτικό, είναι πολύ εύκολο να “παγώσουμε” και να αισθανθούμε αβοήθητοι. Γι’ αυτό δεν υπάρχει καλύτερη στιγμή από αυτήν για να  περάσουμε από την άγνοια στη γνώση, μέσα από εύκολα και εφαρμόσιμα βήματα για να προστατέψουμε την ψυχική μας υγεία. Γιατί όλοι μας θέλουμε και χρειαζόμαστε βοήθεια για να αναλάβουμε δράση!

Το 91% των Αμερικανών υποστηρίζει ότι αγνοεί ή δεν αναγνωρίζει τα προειδοποιητικά σημάδια του έντονου άγχους, καθώς και ότι αυτό επηρεάζει αρνητικά την ψυχική του υγεία, σύμφωνα με έρευνα του Thrive Global, που πραγματοποιήθηκε σε περισσότερους από 2000 Αμερικανούς ηλικίας 18-85. Σχεδόν τα ¾ των συμμετεχόντων δήλωσε ότι θα ήθελε να ξέρει μικρά και καθημερινά βήματα για να μπορέσει να βελτιώσει την ψυχική του υγεία, ενώ σχεδόν οι μισοί δήλωσαν πως σε ό,τι αφορά στη διαχείριση άγχους, δεν ξέρουν από πού να αρχίσουν. 

Ο στόχος είναι να βοηθήσουμε τον καθένα από εμάς να αναγνωρίσει τα προειδοποιητικά σημάδια, έτσι ώστε να αναζητήσει τη βοήθεια που χρειάζεται, να κάνει τις απαραίτητες αλλαγές και να ζήσει τη ζωή που θέλει, χωρίς να χρειάζεται να συμβιβάζεται. 

Υπήρξαν κατά το παρελθόν διάφορες κρίσεις, όπου τα στοιχεία ήταν μπροστά στα μάτια μας και ήταν αδιάσειστα. Παρόλα αυτά, οι άνθρωποι, οι επιχειρήσεις και η κοινωνία ως σύνολο περίμεναν πολύ καιρό μέχρι να αναλάβουν δράση. Το βλέπουμε τώρα με την κλιματική αλλαγή ή με την εξάρτησή μας από τα social media και τα video games.

Όταν ένα ζήτημα παίρνει τόσο μεγάλες διαστάσεις που γίνεται πλέον τρομακτικό, είναι πολύ εύκολο να “παγώσουμε” και να αισθανθούμε αβοήθητοι.

Είμαστε έτοιμοι για την αλλαγή

Τα καλά νέα είναι ότι είμαστε έτοιμοι για την αλλαγή. Καμπάνιες ετών κατάφεραν να φέρουν το ζήτημα της ψυχικής υγείας στο προσκήνιο και όλοι πια μιλάνε για αυτό: σχολεία, αστυνομικά τμήματα, αλλά και εξέχουσες προσωπικότητες – από pop stars και πολιτικούς μέχρι πρωταθλητές και μέλη της Βρετανικής Βασιλικής οικογένειας μοιράζονται τη δική τους ιστορία και τους δικούς τους αγώνες για να διώξουν μακριά το στίγμα.  

Τι σημαίνει όμως αυτή η αλλαγή; Πώς θα περάσουμε από την άγνοια στη δράση; Στο πλαίσιο μίας παγκόσμιας κρίσης, τι μπορεί ρεαλιστικά να κάνει ο καθένας από εμάς σε ατομικό επίπεδο;

Η απάντηση έρχεται από την επιστήμη. Ερευνητές από την Ιατρική Σχολή του Stanford φέρνουν την επανάσταση σε ό,τι αφορά στον τρόπο που συνειδητοποιούμε τα επίπεδα του άγχους μας, ενθαρρύνοντάς μας να αναλάβουμε δράση για να μπορέσουμε να διαχειριστούμε τον αντίκτυπό του στην καθημερινότητά μας

Δεν μπορούμε να εξαλείψουμε το στρες. Μπορούμε όμως να μάθουμε πώς να το διαχειριζόμαστε.

Τα 8 είδη βιοτύπων

Η Dr. Leanne Williams, Director of Stanford’s Precision Mental Health and Wellness Center, χρησιμοποιώντας ειδική τεχνολογία για την αποτύπωση του εγκεφάλου, διέκρινε 8 είδη “συνδέσεων” που εμφανίζονται στον εγκέφαλό μας όταν βιώνουμε έντονο άγχος, το οποίο νιώθουμε ότι δεν μπορούμε να ελέγξουμε, τα οποία λέγονται βιότυποι – biotypes. Αν καταφέρουμε να καταλάβουμε τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τα μοτίβα που σχετίζονται με κάθε έναν από αυτούς τους βιοτύπους, μπορούμε να αντιληφθούμε πότε υποφέρουμε περισσότερο, αλλά και τι θα μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε το άγχος και την κατάθλιψη. 

Προσπάθησε να αναγνωρίσεις τα σημάδια σε εσένα. Το κάνεις ήδη σε ό,τι αφορά στη σωματική σου υγεία. Αν δηλαδή παρατηρήσεις συνάχι ή πονόλαιμο, ξέρεις ότι ίσως αρρωσταίνεις. Και ξέρεις ότι υπάρχουν πράγματα που μπορείς να κάνεις για να το προλάβεις. 

Όμως, μέχρι σήμερα δεν ίσχυε το ίδιο και για την ψυχική υγεία. Γι’ αυτό αυτή η στιγμή είναι τόσο καθοριστική. 

Ο καθένας αντιδρά στο κακό στρες με τον δικό του τρόπο. Εγώ για παράδειγμα, είχα πάντα την τάση να σκέφτομαι συνεχώς – σε σημείο που μου γινόταν εμμονή –  αρνητικές εμπειρίες και λάθη. Έχω κάνει δεκάδες ομιλίες και όμως θυμάμαι ακόμα όλες εκείνες τις φορές που έκανα ένα λάθος σε μία από αυτές και με μαλώνω, επειδή δεν ήμουν τέλεια – ακόμα και αν είμαι σίγουρη ότι κανένας δεν παρατήρησε ποτέ το λάθος που έκανα. Είναι σαν να είμαι παγιδευμένη κάπου και αυτό έχει συνέπειες στην αποδοτικότητα, τη συγκέντρωση και την ικανότητά μου να βρω χαρά σε κάθε στιγμή. Όλα αυτά σχετίζονται με τον βιότυπο “Rumination” – η Συνεχής Αρνητικότητα. Τα άλλα είδη βιοτύπων της Dr. Williams είναι Negative Bias (Περιοριστικές Πεποιθήσεις), Anxious Avoidance (Αποφυγή Άγχους), Threat Response (Αντίδραση σε Απειλή), Emotional Numbness (Συναισθηματική Απάθεια), Inattention (Διάσπαση Προσοχής), Cognitive Fog (Έλλειψη Διαύγειας) και Context Insensitivity (Έλλειψη Ενδιαφέροντος). 

Ο τρόπος που δουλεύουμε και ζούμε προκαλεί και συσσωρεύει άγχος. Και έχουμε συνηθίσει να ζούμε και να δουλεύουμε έτσι, χωρίς ποτέ να κάνουμε ένα διάλειμμα.

Πώς θα βελτιώσουμε την ψυχική μας υγεία

Στη Thrive Global, συνεργαζόμαστε με την Ιατρική Σχολή του Stanford για να συνδυάσουμε την επιστήμη με την τεχνογνωσία της Thrive αναφορικά με θέματα αλλαγής συμπεριφοράς, προκειμένου να βοηθήσουμε ανθρώπους και εταιρείες να κάνουν εύκολα και εφαρμόσιμα μικροβήματα για να μπορέσουν να αποκτήσουν υγιεινές συνήθειες για να αυξήσουν την ευεξία και την αποδοτικότητά τους. Για να μπορούμε να έχουμε το μεγαλύτερο δυνατό αντίκτυπο, δημιουργήσαμε το Thriving Mind, ένα ψηφιακό πρόγραμμα ψυχικής υγείας που απευθύνεται σε όλους, βοηθώντας τους να διαχειριστούν το άγχος και τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος εργασίας του 21ου αιώνα. Και είμαστε ενθουσιασμένοι που ο πρώτος μας partner, η Accenture, “έτρεξε” το Thriving Mind σε 480.000 υπαλλήλους της σε όλο τον κόσμο, ενώ στις αρχές του επόμενου έτους το ίδιο θα κάνει και το Hilton. 

Παράλληλα, δημιουργήσαμε ένα ειδικό αφιέρωμα στο site μας, για να βοηθήσουμε τον καθένα από εμάς να μάθει περισσότερα για τους βιοτύπους και την επιστήμη πίσω από αυτούς και να μοιραστούμε τα Μικροβήματα που θα μας βοηθήσουν να αποκτήσουμε αυτογνωσία, αλλά και να μετατρέψουμε αυτήν την αυτογνωσία σε νέες υγιεινές συνήθειες. Θα διαβάσουμε προσωπικές ιστορίες role models, όπως η Taraji P. Henson και η Melinda Gates, καθώς και άρθρα αυθεντιών με εφαρμόσιμες λύσεις αναφορικά με ζητήματα ψυχικής υγείας που αντιμετωπίζουν πολλοί από εμάς – όπως είναι το εργασιακό άγχος, το άγχος αναφορικά με τα οικονομικά, η μοναξιά, το άγχος που αντιμετωπίζουν οι μειονότητες και πολλά άλλα. 

Η κρίση της ψυχικής υγείας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την επιδημία του άγχους. Και ενώ το στρες από μόνο του δεν είναι απαραίτητα κάτι κακό, όταν συσσωρεύεται, επιδρά στην ψυχική μας υγεία. Και το πρόβλημα είναι ότι ο τρόπος που δουλεύουμε και ζούμε προκαλεί και συσσωρεύει άγχος. Και έχουμε συνηθίσει να ζούμε και να δουλεύουμε έτσι, χωρίς ποτέ να κάνουμε ένα διάλειμμα για να αποφορτιστούμε και να γεμίσουμε μπαταρίες. Και όχι μόνο αυτό. Έχουμε φτιάξει τον ορισμό της επιτυχίας γύρω από αυτό. Έναν ορισμό της επιτυχίας που φαίνεται σωστός για ένα χρονικό διάστημα – μέχρι να αποδειχθεί ότι είναι εντελώς λάθος. 

Γι΄αυτό είναι τόσο σημαντικό να μάθουμε περισσότερα για εμάς.  Γιατί όταν ξέρουμε τον εαυτό μας – τις πηγές του άγχους μας, τον τρόπο που αντιδρούμε και όλα εκείνα που μας αποφορτίζουν – μπορούμε να περιορίσουμε τη ζημιά. Δεν μπορούμε να εξαλείψουμε το στρες. Μπορούμε όμως και να μάθουμε πώς να το διαχειριζόμαστε. Και το ίδιο μπορούμε να κάνουμε με κάθε πρόκληση που αφορά στην ψυχική μας υγεία. 

Διάβασε ακόμα:

Το «Καλό» Και Το «Κακό» Στρες. Εσύ Ποιο Έχεις Στη Ζωή Σου;

Μία Ψυχολόγος Σου Μαθαίνει Πώς Να Διαχειρίζεσαι Τις Δυσκολίες Χωρίς Άγχος

Ίσως σε ενδιαφέρει…

Paper chain family held up to sunset
THRIVING MIND//

Βρες Τη Δική Σου Ασπίδα

THRIVING MIND//

Τι Λέει Η Οξφόρδη Και Το Yale Για Τη Σύνδεση Άσκησης Και Ψυχικής Υγείας

THRIVING MIND//

Εργασία Και Ψυχική Ασθένεια: Νέα Έρευνα Αποκαλύπτει Πώς Συνδέονται

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης