ΕΥΕΞΙΑ//

Πώς Ο Ύπνος Επηρεάζει To Πεπτικό Σου Σύστημα

Μάθε για την ισχυρή σχέση μεταξύ του ύπνου και του γαστρεντερικού σου συστήματος.


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

– Ποια διαταραχή ύπνου επιδεινώνει την γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση.
– Γιατί οι αλλαγές στους κύκλους ύπνου-αφύπνισης βλάπτουν το έντερο όσο κι η κατάχρηση αλκοόλ.


Γνωρίζουμε ότι αποτέλεσμα της κακής ποιότητας και διάρκειας ύπνου είναι η μείωση της αντίληψης, της αντίδρασης και της παραγωγικότητας. Επίσης ξέρουμε ότι η στέρηση ύπνου μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του κινδύνου ατυχημάτων, αλλά και σε λάθος χειρισμούς κατά τη διάρκεια της εργασίας. Κι όλα αυτά, φυσικά, με σοβαρές συνέπειες στην ασφάλεια των εργαζομένων.

Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, πολλοί ερευνητές έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους στις επιπτώσεις του διαταραγμένου και ανεπαρκούς ύπνου στη συνολική υγεία, δεδομένου ότι μεγάλο μέρος του πληθυσμού δεν κοιμάται καλά. Έτσι, έχει διαπιστωθεί ότι οι σωρευτικές μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της έλλειψης του ύπνου συνδέονται με το άγχος και αυξάνουν τον κίνδυνο για καρδιακές παθήσεις, υπέρταση και παχυσαρκία.

Πρόσφατες, όμως, μελέτες ήρθαν για να επιβεβαιώσουν και κάτι επιπλέον: Την ισχυρή σχέση που υπάρχει μεταξύ των διαταραχών του ύπνου και των νόσων του γαστρεντερικού συστήματος.

Η αμφίδρομη σχέση ύπνου και γαστρεντερικών παθήσεων

Όπως επισημαίνει ο γενικός χειρουργός Αναστάσιος Ξιάρχος, διευθυντής της χειρουργικής κλινικής του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών, Κλινική Περιστερίου και πρόεδρος της Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρείας Ορθοπρωκτικής Χειρουργικής, “ο κακός ύπνος έχει αποδειχθεί ότι επιδεινώνει τα συμπτώματα των υφιστάμενων γαστρεντερικών παθήσεων. Η σχέση λειτουργεί και αντίστροφα, δηλαδή πολλές γαστρεντερικές παθήσεις επηρεάζουν τον κύκλο ύπνου-αφύπνισης και οδηγούν σε κακό ύπνο”.

Οι παθήσεις του γαστρεντερικού που επηρεάζουν και επηρεάζονται από τον ύπνο

Πρώτα απ΄ όλα, διαπιστώνεται ότι η κακή ποιότητα ύπνου που οφείλεται στην αποφρακτική άπνοια ύπνου φαίνεται να σχετίζεται με τη γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση. Ένα πρόβλημα που επηρεάζει το 58% έως το 62% των ασθενών με αποφρακτική άπνοια ύπνου. Η άπνοια ύπνου προκαλεί αρνητική ενδοθωρακική πίεση, πράγμα που επιφέρει παροδική χαλάρωση του κάτω οισοφαγικού σφιγκτήρα, προδιαθέτοντας τους ασθενείς σε έντονα συμπτώματα γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης, εξηγεί ο Δρ. Ξιάρχος.

Επιπλέον, μελέτες αναφέρουν ότι οι ασθενείς με σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου ή/και λειτουργική δυσπεψία υποφέρουν από κακό ύπνο. Σημαντικό ποσοστό μάλιστα αναφέρει ότι νιώθει κοιλιακό άλγος και δυσφορία, που γίνεται η αιτία να ξυπνά τη νύχτα. Παρόλο, όμως, που υπάρχουν έρευνες που υποστηρίζουν ότι το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου προκαλεί αλλαγές στον ύπνο, κάποιες άλλες έχουν δείξει και την αντίστροφη σχέση. Ότι δηλαδή ο κακός ύπνος επηρεάζει τα συμπτώματα του συνδρόμου.

Τέλος, όπως επισημαίνει ο Δρ. Ξιάρχος, έχει διαπιστώθει ότι αρκετοί ασθενείς με νόσο του Crohn, μια φλεγμονώδη νόσο του εντέρου, υπέφεραν από εξάρσεις όταν εργάζονταν σε νυχτερινές βάρδιες. Αντίθετα, όταν βρίσκονταν σε σταθερή πρωινή βάρδια, ήταν σε θέση να διαχειριστούν καλύτερα την ασθένειά τους. Και σε αυτή την περίπτωση η σχέση είναι αμφίδρομη, δηλαδή ότι η νόσος του Crohn και η ελκώδης κολίτιδα προκαλούν διαταραχές του ύπνου, αλλά και η κακή ποιότητα ύπνου επιδεινώνει τα συμπτώματα τους.

Τελικά, πόσο σοβαρά βλάπτει η έλλειψη ύπνου;

Πολύ σοβαρά. Η επιβάρυνση στο γαστρεντερικό σύστημα είναι έντονη. Για παράδειγμα, σε πρόσφατη μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο PLoS One, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Rush στο Σικάγο έδειξαν ότι η διακοπή των κιρκαδιακών ρυθμών, που ρυθμίζουν τους κύκλους ύπνου-αφύπνισης, βλάπτει τα εσωτερικά τοιχώματα του εντέρου, όσο σοβαρά τα βλάπτει κι η κατάχρηση αλκοόλ. Τέλος υπάρχουν ακόμα και έρευνες που υποστηρίζουν ότι οι αλλαγές στη διάρκεια του ύπνου μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση του κινδύνου καρκίνου του εντέρου.

Είναι εφικτή η πρόληψη;

Με την εξέλιξη των χειρουργικών μεθόδων και της τεχνολογίας, τα περισσότερα προβλήματα που αφορούν την πεπτική οδό αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά, ταχύτατα και με μεγάλη ασφάλεια, τονίζει ο Δρ. Ξιάρχος και συνεχίζει: «Σημαντικό όμως είναι όλοι να υιοθετούν – μεταξύ άλλων – κι ένα υγιεινό μοντέλο ύπνου για την αποφυγή τους. Οι περισσότερες μελέτες υποστηρίζουν ότι οι καθημερινές ανάγκες ύπνου για ενήλικες είναι από 7 έως 9 ώρες κάθε νύχτα. Αυτή την οδηγία θα πρέπει απαρέγκλιτα να ακολουθούμε, προκειμένου να μειώσουμε τον κίνδυνο επιβάρυνσης της υγεία μας και όταν υπάρχει κάποια διαταραχή ύπνου, τότε είναι απαραίτητο να αναζητήσουμε λύση από έναν ειδικό».

Σε κάθε περίπτωση, αυτό που ξεκάθαρα συμπεραίνεται είναι ότι οι επιπτώσεις της έλλειψης ύπνου στην υγεία είναι τεράστιες και καλό θα ήταν να τις λαμβάνουν υπόψη οι γιατροί όλων των ειδικοτήτων όταν παίρνουν ιστορικό από τους ασθενείς τους.

Διάβασε ακόμα:

Λιγότερος Ύπνος; Χειρότερο σεξ!

Στάση Ύπνου: Το Κλειδί Για Καλύτερη Υγεία

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΕΥΕΞΙΑ//

Λιγότερος Ύπνος; Χειρότερο Σεξ!

ΕΥΕΞΙΑ//

Ήξερες Για Τη Σχέση Μεταξύ Ύπνου Και Βάρους;

ΕΥΕΞΙΑ//

Ο Κακός Ύπνος Σχετίζεται Με Το Αλτσχάιμερ;

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης