COVID-19//

Πώς η πανδημία κορονοϊού έχει επηρεάσει την επιλογή στελεχών

Ας μην ξεχνάμε ότι μέσα από τις δυσκολίες σε κάθε επαγγελματικό χώρο ξεχωρίζουν και διακρίνονται οι ικανότεροι και ότι δεν πρέπει να χάνουμε ευκαιρία να αξιοποιούμε κάθε κρίση βλέποντάς την σαν ευκαιρία.

Ναι, με την έλευση του κορονοϊού έχουν αλλάξει τα πάντα, μέσα σε 1 μήνα έχουν συμβεί χρόνια και κοσμογονικές αλλαγές παντού, από την αγορά και την οικονομία μέχρι τις ανθρώπινες σχέσεις, την καθημερινότητα και όλη τη ζωή μας. Σίγουρα δεν σας λέω κάτι καινούργιο και σίγουρα υπάρχουν πιο ειδικοί από εμένα για να μιλήσουν, να αναλύσουν την υφιστάμενη κατάσταση και να προβλέψουν τις τάσεις της αγοράς και της οικονομίας του μέλλοντος.

Προσωπικά θέλω να σταθώ στο χώρο των επαγγελματιών του HR στην εποχή του κορονοϊού και να μοιραστώ δεδομένα και καταστάσεις μαζί σας τα οποία καθημερινά διαπιστώνουμε και αντιμετωπίζουμε μέσα στην εταιρεία μας.

Η γενική παρατήρηση που κάνουμε σε σχέση με τους πελάτες-εταιρείες μας είναι ο διαχωρισμός τους σε πελάτες δύο διαφορετικών ταχυτήτων. Από τη μια μεριά, εντοπίζουμε πελάτες μας που εν μέσω κορονοϊού έχουν ανεβάσει ταχύτητες, αυξάνοντας κερδοφορία και μερίδια αγοράς. Συνεπακόλουθα έχει αυξηθεί η ανάγκη τους για ενίσχυση των υφιστάμενων ομάδων τους με περισσότερο και ποιοτικότερο προσωπικό ή ακόμα και δημιουργία και στελέχωση νέων τμημάτων με νέο προσωπικό. Εν προκειμένω μιλάμε για καθεστώς επειγουσών προσλήψεων, προσλήψεων εδώ και τώρα με τη συνδρομή και τη βοήθεια των ειδικών συμβούλων για να συμβάλλουν στην επίσπευση των διαδικασιών αυτών. Παραδείγματα εταιρειών αυτής της κατηγορίας που μόλις περιγράφηκε είναι κυρίως οι φαρμακευτικές εταιρείες, οι εταιρίες διανομών, μεταφορών και ταχυμεταφορών, οι εταιρείες τροφίμων, όλες οι εταιρείες με FMCG προϊόντα που πουλάνε σε super market είδη πρώτης ανάγκης όπως τρόφιμα, ποτά, χαρτικά, απορρυπαντικά, αντισηπτικά και όλες εκείνες οι εταιρείες που καταπιάνονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο, οι οποίες σημειώνουν εντυπωσιακά ρεκόρ κερδοφορίας. 

Στον αντίποδα των προαναφερθεισών εταιρειών, βλέπουμε εταιρείες οι οποίες δύσκολα προσπαθούν να τα φέρουν εις πέρας, κυρίως εταιρίες στο χώρο του retail με φυσικά καταστήματα τα οποία σε αυτή την ιδιόμορφη χρονική συγκυρία παραμένουν κλειστά και κυρίως έχουν να κάνουν με μόδα, ένδυση, υπόδηση, καλλυντικά, είδη σπιτιού και διακόσμησης κ.α. Πολλές εξ αυτών μπορεί να διαθέτουν online παρουσία και δυνατότητα αγορών μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων, όμως τα έσοδά τους σίγουρα δεν επαρκούν για να συντηρήσουν τα μεγάλα πάγια κόστη, τους μισθούς του προσωπικό, τις ασφαλιστικές εισφορές κτλ. Η κατηγορία αυτών των εταιρειών όχι μόνο προσλήψεις δεν πραγματοποιεί αυτή την εποχή, αλλά αντίθετα παγώνει όποιες διαδικασίες προσλήψεων έτρεχαν από πριν και προβληματίζονται για το υπάρχον δυναμικό τους σε στελέχη όταν όλο αυτό θα έχει τελειώσει και τα φώτα θα έχουν σβήσει. Πολλοί από αυτούς τους επιχειρηματίες ζητούν συμβουλές από εμάς, συζητούν και ανιχνεύουν plan-b και πιθανά υπηρεσίες career transition. 

Εν συνεχεία έχουμε μία ειδική παρατήρηση να κάνουμε και αφορά σε ποιοτικά χαρακτηριστικά των διαδικασιών των προσλήψεων που γίνονται αυτή την εποχή από τις εταιρείες της πρώτης κατηγορίας που προχωράνε σε προσλήψεις. Διαπιστώνουμε λοιπόν μια αλλαγή και διαφοροποίηση στη συμπεριφορά και στη μεθοδολογία που ακολουθούν. Σίγουρα δεν αναφερόμαστε μόνο στην αντικατάσταση των φυσικών και δια ζώσης συνεντεύξεων με συνεντεύξεις μέσω των εργαλείων επικοινωνίας zoom, skype, WebEx, Facetime, που αποτελούν πλέον καθεστώς, αλλά και στην ίδια τη συμπεριφορά των εταιρειών απέναντι σε εμάς αλλά και απέναντι στους ίδιους τους υποψήφιους. Διαπιστώνουμε μεγαλύτερη επικέντρωση στην ουσία, περισσότερη αποφασιστικότητα να προσλάβουν και να περατώσουν ένα έργο και τεράστια διαφορά στην ταχύτητα με την οποία εξελίσσονται όλες αυτές οι διαδικασίες. Για παράδειγμα, στην προ-κορονοϊού εποχή, οι εταιρίες πελάτες μπορεί να πλάτειαζαν, να πελαγοδρομούσαν, να επιθυμούσαν να βλέπουν τεράστια νούμερα υποψηφίων για να νιώσουν σίγουροι ότι αυτός που τελικώς επιλέγουν είναι ο καλύτερος από ένα μεγαλύτερο δείγμα, πολλές φορές και τεράστιο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μπορεί να ξεκινούσαν μια διαδικασία πρόσληψης με τους HR consultants και να την ολοκλήρωναν μετά από 3, 5 ή και 6 μήνες. Στην εποχή του κορονοϊού όλα γίνονται εδώ και τώρα, το δείγμα υποψηφίων που βλέπει η εταιρεία-πελάτης για μια θέση έχει περιοριστεί σημαντικά, ο χρόνος έχει ξαφνικά συρρικνωθεί και η εμπιστοσύνη απέναντι στο πρόσωπο των επαγγελματιών του HR έχει μεγαλώσει, με αποκορύφωμα ατάκες του στυλ «είμαστε έτοιμοι να επιλέξουμε σήμερα, ας μην περιμένουμε άλλο, θα βασιστούμε στις προτάσεις σας».

Επιπρόσθετα, διαπιστώνουμε τεράστια αλλαγή και στη συμπεριφορά των ίδιων των στελεχών, τόσο σε αυτούς που είναι υποψήφιοι για μεταγραφή για μια συγκεκριμένη θέση εν μέσω κορονοϊού, όσο και σε αυτούς που αποτελούν τη βάση δεδομένων της εταιρείας executive search. Οι μεν πρώτοι εμφανίζονται πιο αγχωμένοι στο performance τους απ’ ότι σε κανονικές συνθήκες ενώ οι δε, έχουν εμφανώς και καθημερινά αυξήσει την κινητικότητα τους και το «ψάξιμο», τις επικοινωνίες με τους HR consultants. Η ζήτηση για συνομιλία με έναν HR consultant είναι εντυπωσιακά αυξημένη για να ζητήσουν να τους έχουν κατά νου και υπόψιν τους, γιατί, όπως μας αποκαλύπτουν συνεχώς, αισθάνονται ανασφάλεια για το τι όλο αυτό ξημερώνει και για το αν θα εξακολουθήσουν να βρίσκονται στα πόστα και στις θέσεις τους όταν θα επιστρέψουμε πια σε κανονικές συνθήκες. 

Όπως διαπιστώνει κανείς λοιπόν, μέσα από την αναφορά συγκεκριμένων συμπεριφορών και παραδειγμάτων, η εποχή του κορονοϊού έχει αδιαμφισβήτητα επηρεάσει και τη δική μας τη δουλειά, δημιουργώντας πολλές, τόσο θετικές όσο και αρνητικές όψεις, σε κάθε περίπτωση, πολύ ενδιαφέρουσες. Ας ελπίσουμε ότι οι θετικές αυτές όψεις ήρθαν για να μείνουν και ότι οι αρνητικές, μετά το πέρας της ιδιόμορφης αυτής περιόδου, σιγά σιγά και σταδιακά θα περιοριστούν ή και θα εκλείψουν. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι μέσα από τις δυσκολίες σε κάθε επαγγελματικό χώρο ξεχωρίζουν και διακρίνονται οι ικανότεροι και ότι δεν πρέπει να χάνουμε ευκαιρία να αξιοποιούμε κάθε κρίση βλέποντάς την σαν ευκαιρία.

Αρχική δημοσίευση από την Σοφία-Αφροδίτη Βουλγαράκη στο epixeiro.gr.

Διάβασε ακόμα:

Remote Working εν μέσω πανδημίας

Στο μάτι του κυκλώνα: Leadership μέσα στην κρίση του COVID-19

Ίσως σε ενδιαφέρει…

COVID-19//

Συμπτώματα Αλλεργίας VS Κορονοϊού. Μάθε τη διαφορά

COVID-19//

Η μεγάλη έρευνα της Thrive Global Greece για τις επιπτώσεις του κορονοϊού στην προσωπική και επαγγελματική ζωή των Ελλήνων

COVID-19//

Πόσο εύκολο είναι να είσαι manager την εποχή του κορονοϊού;

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης