ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Πίνακας Επαναπροσδιορισμού: Ένα πολύ αποτελεσματικό εργαλείο που μπορείς να δοκιμάσεις

Πώς να χρησιμοποιήσεις διαφορετικές οπτικές για να λύσεις προβλήματα.


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Πώς να κάνεις την άσκηση.
-Ποιες μεθόδους να χρησιμοποιήσεις.


Όταν έχεις κολλήσει σε ένα πρόβλημα, συχνά βοηθά να το δεις από άλλη οπτική. Ένα “άλλο ζευγάρι μάτια” μπορεί να είναι αυτό που ακριβώς χρειάζεσαι για να βρεις την τέλεια λύση. 

Αλλά μερικές φορές είναι δύσκολο να σκεφτείς ποια είναι αυτή η νέα οπτική. Ίσως έχεις συνηθίσει να αντιμετωπίζεις μια κατάσταση με τον ίδιο τρόπο, που δεν μπορείς να φανταστείς κάποια εναλλακτική. Και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να χάνεις μια ενδεχομένως καλύτερη, πιο αποτελεσματική και μακροπρόθεσμη απάντηση στο πρόβλημά σου.

Ο Νίκος Χαρόπουλος, επικοινωνιολόγος, business consultant και executive coach, μπορεί να σε βοηθήσει με την επεξήγηση του Πίνακα Επαναπροσδιορισμού ή αλλιώς Reframing Matrix, αναλύοντας τα πλεονεκτήματά του στην ανάδειξη μιας εναλλακτικής οπτικής στο όποιο πρόβλημά σου. 

“Σε ένα από τα πρώτα μαθήματα, ένας καθηγητής μου κράτησε μπροστά σε ολόκληρο το αμφιθέατρο ένα κομμάτι χαρτί. «Τι χρώμα έχει αυτό το χαρτί;» ήταν η ερώτηση. Λευκό απαντήσαμε όλοι σχεδόν με μια φωνή, δεν μας άφηνε κανένα περιθώριο να το σκεφτούμε ως «ερώτηση παγίδα», ήταν πράγματι λευκό. Αμέσως λοιπόν το γυρίζει από την άλλη πλευρά και μάντεψε… ήταν μαύρο! Όπως καταλαβαίνεις, πάνω σε αυτήν την οπτική βασίστηκε μια ολόκληρη διάλεξη, στην διαφορετική οπτική γωνία, που πολλές φορές χρειάζεται να ψάξουμε για να βεβαιωθούμε πως έχουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα. Παρακάτω θα δεις, πώς μπορείς να χρησιμοποιήσεις αυτό το απλό εργαλείο για να αντιμετωπίζεις τα προβλήματα από διαφορετικές οπτικές.”

Λίγα λόγια για τον Πίνακα Επαναπροσδιορισμού 

Ο Πίνακας Επαναπροσδιορισμού δημιουργήθηκε από τον Michael Morgan, δημοσιεύτηκε το 1993 στο βιβλίο του «Creating Workforce Innovation»και θα σε βοηθήσει να αντιμετωπίζεις τα επιχειρηματικά προβλήματα από ποικίλες οπτικές. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις αυτές τις οπτικές για να παράγεις πιο δημιουργικές λύσεις. Η τεχνική βασίζεται στο γεγονός ότι διαφορετικοί άνθρωποι με ετερογενείς εμπειρίες, ίσως προσεγγίζουν τα προβλήματα με διαφορετικό τρόπο. Δεν χρησιμοποιώ τυχαία τη λέξη ίσως. Είναι αυτή η απολυτότητα που πολλές φορές μας οδηγεί σε στερεότυπες – δογματικές θέσεις που εύκολα μετατρέπονται σε περιοριστικές πεποιθήσεις. Ο πίνακας λοιπόν σε βοηθά να βάλεις τον εαυτό σου στο μυαλό αυτών των ανθρώπων, να φανταστείς τον τρόπο που θα αντιμετώπιζαν εκείνοι το πρόβλημα και να εξετάσεις τις πιθανές λύσεις που θα πρότειναν. 

Πώς να χρησιμοποιήσεις τον Πίνακα Επαναπροσδιορισμού

Ο Πίνακας Επαναπροσδιορισμού είναι πολύ εύκολος στη χρήση. Χρειάζεσαι μόνο ένα στυλό και χαρτί για να ξεκινήσεις. 

Βήμα 1: Σχεδίασε τον πίνακα 

Ξεκίνα σχεδιάζοντας έναν πίνακα με 4 τεταρτημόρια, όπως βλέπεις στην εικόνα. 

Άφησε ένα κενό στη μέση του πίνακα. Στη συνέχεια, σε αυτό το κενό, γράψε το πρόβλημα που θέλεις να λύσεις.

Βήμα 2: Σκέψου τις οπτικές 

Τώρα, σκέψου τέσσερις διαφορετικές οπτικές για να χρησιμοποιήσεις στον πίνακά σου. Δύο χρήσιμοι τρόποι να το κάνεις είναι η Προσέγγιση των 4P ή αν προτιμάς και η Προσέγγιση των Επαγγελμάτων.

Η Προσέγγιση των 4P ( Product Perspective – Planning or Partner Perspective  – Potential Perspective – People Perspective)  σε βοηθά να δεις τα προβλήματα από τις ακόλουθες 4 οπτικές: 

Η οπτική του προϊόντος: Υπάρχει κάποιο πρόβλημα με το προϊόν ή την υπηρεσία; Είναι σωστά τιμολογημένο; Πόσο εξυπηρετεί την αγορά; Είναι αξιόπιστο; 

Η οπτική του προγραμματισμού: Έχουμε κάνει κάποιο λάθος στο επιχειρηματικό σχέδιο, στο σχέδιο marketing, ή στη στρατηγική; 

Υποθετική / Πιθανή προοπτική: Πώς μπορούμε να αυξήσουμε τις πωλήσεις ή την παραγωγικότητα; Αν όντως θέλουμε να αυξήσουμε τους στόχους μας, ή τους όγκους παραγωγής, τι συνέπειες θα υπήρχαν στο πρόβλημα; 

Η οπτική των ανθρώπων: Ποιες είναι οι συνέπειες και οι επιδράσεις του προβλήματος στους ανθρώπους; Τι σκέφτονται αυτοί που εμπλέκονται στο πρόβλημα; Γιατί οι εν δυνάμει καταναλωτές δεν αγοράζουν ή χρησιμοποιούν το προϊόν; 

Αυτά τα παραδείγματα είναι απλά, μερικές ερωτήσεις που μπορείς να κάνεις κοιτώντας το πρόβλημα και χρησιμοποιώντας αυτές τις τέσσερις οπτικές. Είναι σαφές πως αυτές οι ερωτήσεις θα δώσουν και κάποιες απαντήσεις ως εναλλακτικές προοπτικές διαχείρισης στο πρόβλημα που εξετάζεις.

Η Προσέγγιση των Επαγγελμάτων αντίστοιχα, σε βοηθά να δεις το πρόβλημα από την οπτική διαφορετικών ειδικών ή ενδιαφερομένων. Για παράδειγμα, ο τρόπος που ένας γιατρός βλέπει κάποιο πρόβλημα διαφέρει από την προσέγγιση ενός πολιτικού μηχανικού ή ενός δικηγόρου. Ή ο τρόπος με τον οποίο ένας δημιουργικός διευθυντής διαφημιστικής εταιρίας μπορεί να είναι διαφορετικός από τον τρόπο που θα το βλέπει ο οικονομικός διευθυντής της ίδιας εταιρίας. Αυτή η προσέγγιση μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμη όταν προσπαθείς να λύσεις ένα πρόβλημα που περιλαμβάνει πολλούς διαφορετικούς τύπους ανθρώπων ή αν χρειάζεται να απομακρυνθείς από το συνηθισμένο τρόπο σκέψης σου για να καινοτομήσεις. 

Διαφορετικοί άνθρωποι με ετερογενείς εμπειρίες, ίσως προσεγγίζουν τα προβλήματα με διαφορετικό τρόπο.

Βήμα 3: Σκέψου τους παράγοντες 

Το τελικό στάδιο είναι να σκεφτείς τους παράγοντες που σχετίζονται με το πρόβλημά σου από κάθε οπτική και να εισάγεις τα δεδομένα σου στο κατάλληλο τεταρτημόριο του πίνακα. Αν πιάσεις τον εαυτό σου να κινείται προς τους συνηθισμένους τρόπους σκέψης σου, μπορείς να συμπεριλάβεις κι άλλα μέλη της ομάδας στη διαδικασία. Χώρισέ τους σε ομάδες και ζήτα από κάθε ομάδα να σκεφτεί το πρόβλημα από μία οπτική. Εναλλακτικά αν θες, δοκίμασε να συνεργαστείς με συναδέλφους σου από άλλα τμήματα της εταιρίας, οι γνώσεις και οι εμπειρίες τους μπορεί να σε βοηθήσουν να δεις τα πράγματα αλλιώς. 

Παράδειγμα Πίνακα Επαναπροσδιορισμού 

Στο παρακάτω παράδειγμα, χρησιμοποιώ την προσέγγιση των 4P για να εξετάσουμε, γιατί ένα νέο προϊόν δεν έχει αρκετά κέρδη. 

Η τεχνική του Πίνακα Επαναπροσδιορισμού είναι αρκετά απλή και μπορεί να σε βοηθήσει να λύνεις τα προβλήματα με ρηξικέλευθο τρόπο!

Είναι μια δημιουργική διαδικασία που αναδεινύει τη δύναμη της καινοτομίας σε ανταγωνιστικά περιβάλλοντα. Αποτελεί ένα εργαλείο παρόμοιας αρχιτεκτονικής με το αντίστοιχο  4P’s στο marketing mix (product, price, place, promotion). Στην ουσία, με την εφαρμογή του, μπορούμε να αγκαλιάσουμε την αλλαγή, να την προκαλέσουμε ως ένα βαθμό και όχι απλώς να τη διαχειριστούμε. Για αυτό καλό είναι να βάζεις στο πλάνο σκέψης σου δημιουργικές ιδέες με προοπτικές που θα μετατρέψουν την ατομική οπτική σε οργανωτική καινοτομία. Τι θα κερδίσεις; Πιο δημιουργικούς και καινοτόμους τρόπους σκέψης, στον τρόπο που εργάζεσαι και στον τρόπο που ζεις.

Μάθε περισότερα για τον Νίκο Χαρόπουλο στο www.facelife.gr.

Διάβασε ακόμα:

Τελικά χρειαζόμαστε τα μακροπρόθεσμα πλάνα;

Η τηλεργασία δεν αφορά το μέλλον της εργασίας, αλλά το μέλλον της ζωής

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Τι Να Κάνεις Όταν Το Πρόγραμμά Σου Είναι Φορτωμένο

ΣΚΟΠΟΣ//

Φτιάξε Την Ζωή Που Θέλεις Σήμερα Κιόλας

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

5 βήματα για να τελειώσεις επιτέλους ό,τι έχεις ξεκινήσει

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης