ΕΥΕΞΙΑ//

Οι Νέες Οδηγίες Προστασίας Για Σωστή Υγιεινή Στην Άσκηση

Είναι εφικτή η προστασία από τα μικρόβια στο γυμναστήριο;


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

– Γιατί πρέπει να φοράς φαρδιά ρούχα
– Γιατί δεν πρέπει να περπατάς ποτέ ξυπόλητος στο γυμναστήριο


Ξέρεις ότι η άσκηση παρέχει πολλά και σημαντικά οφέλη στην υγεία και την ευεξία σου και σίγουρα νιώθεις ότι είναι το καλύτερο δώρο που χαρίζεις στον εαυτό σου. Αν όμως επισκέπτεσαι κάποιο γυμναστήριο για την άσκησή σου, ίσως αναρωτιέσαι αν την ώρα που ασκείσαι υπάρχει περίπτωση να κολλήσεις κάποιο μικρόβιο, μύκητα ή ιό.

Η αλήθεια είναι αυτή: Ναι, υπάρχει! Αλλεπάλληλες μελέτες έχουν δείξει ότι τα μηχανήματα, τα ελεύθερα βάρη και τα στρώματα γυμναστικής αποτελούν πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη μικροοργανισμών που προκαλούν συχνές δερματοπάθειες.

Πιο συγκεκριμένα, αναλύσεις στη Βρετανία έχουν δείξει ότι κάθε όργανο φέρει κατά μέσον όρο περισσότερα από 1 εκατομμύριο μικρόβια ανά τετραγωνική ίντσα, με το σχεδόν 70% των βακτηρίων να είναι δυνητικά επιβλαβή.

Τι λέει ο ειδικός;

Όπως εξηγεί ο Μάρκος Μιχελάκης, Δερματολόγος-Αφροδισιολόγος ειδικευμένος στην Αισθητική Δερματολογία και Δερματοχειρουργική, η επιμόλυνση οποιουδήποτε αντικειμένου σε ένα γυμναστήριο είναι πολύ εύκολη λόγω της κοινόχρηστης χρήσης, δεδομένου ότι διαρκώς αποβάλλουμε νεκρά κύτταρα από το δέρμα μας και ότι εναποθέτουμε πολύ μεγάλο αριθμό βακτηρίων σε οτιδήποτε αγγίζουμε. Πόσο μάλλον στο γυμναστήριο όπου, εξαιτίας της σωματικής καταπόνησης, ιδρώνουμε πολύ. Επιπλέον, τα βακτήρια, οι ιοί και οι μύκητες που προκαλούν δερματικές μολύνσεις, χρειάζονται θερμούς και υγρούς χώρους όπως τα καλυμμένα με ιδρώτα μηχανήματα γυμναστικής και τα ντους στα αποδυτήρια. Αν λοιπόν οι ασκούμενοι δεν τηρούν τους κανόνες υγιεινής, κινδυνεύουν να παρουσιάσουν προβλήματα στο δέρμα όπως θηλώματα, μυρμηγκιές, μυκητιάσεις κ.ά.

Σύμφωνα μάλιστα με το Αμερικανικό Εθνικό Ίδρυμα Υγείας (National Institutes of Health, NIH), ερευνητική ομάδα του οποίου ανέλυσε δείγματα, ανάμεσα στα μικρόβια που εντοπίζονται στα όργανα των γυμναστηρίων συμπεριλαμβάνονται ο σταφυλόκοκκος, η σαλμονέλα και ο ανθεκτικός χρυσίζων σταφυλόκοκκος.

Παρόλα αυτά…

…τίποτα από τα όσα διάβασες παραπάνω δεν χρειάζεται να αποτελούν λόγο για σταματήσεις ή να αποφύγεις την άσκησή σου στο γυμναστήριο. Αρκεί να φροντίζεις να εφαρμόζεις κάποια μέτρα προστασίας, μειώνοντας στο ελάχιστο την πιθανότητα κάποιας μόλυνσης. Η Αμερικανική Ακαδημία Δερματολογίας (American Academy of Dermatology, AAD) εξέδωσε προσφάτως μερικές συμβουλές προστασίας.

Ορίστε, λοιπόν, τι πρέπει να κάνεις, αν θες να μειώσεις την πιθανότητα να κολλήσεις κάποια μόλυνση από το γυμναστήριο.

Οι νέες οδηγίες προστασίας

1.Να φοράς φαρδιά ρούχα που απορροφούν τον ιδρώτα. Τα ρούχα αυτά θα βοηθήσουν το δέρμα σου να παραμείνει στεγνό, εμποδίζοντας την ανάπτυξη μικροβίων πάνω του.

2.Να απολυμαίνεις τον εξοπλισμό του γυμναστηρίου πριν τον χρησιμοποιήσεις. Για τον σκοπό αυτό μπορείς να χρησιμοποιείς απολυμαντικά μαντιλάκια ή σπρέι. Πολλά γυμναστήρια έχουν απολυμαντικά μαντιλάκια δίπλα στα μηχανήματα, αλλά, αν το δικό σου δεν διαθέτει, θα πρέπει να τα προμηθευτείς μόνος σου.

3.Να χρησιμοποιείς πετσέτα ανάμεσα στο δέρμα σου και τις κοινόχρηστες επιφάνειες (π.χ. στον πάγκο γυμναστικής και στο κάθισμα του ποδηλάτου). Φρόντισε μόνο να την βάζεις από την ίδια πλευρά σε όλα τα μηχανήματα. Και φυσικά να την πλένεις έπειτα από κάθε χρήση.

4.Να χρησιμοποιείς τον δικό σου εξοπλισμό όπου είναι εφικτός (π.χ. στρώμα για τη γιόγκα), τον οποίο θα μεταφέρεις κάθε φορά από το σπίτι σου.

5.Να αποφεύγεις να πιάνεις το πρόσωπό σου όσο γυμνάζεσαι, καθώς στο πρόσωπο υπάρχουν οι πύλες εισόδου μικροβίων (μάτια, μύτη, στόμα).

6.Να προνοείς για τα όποια τραύματά σου. Αν έχεις κάποια γρατζουνιά ή πληγή (ακόμα και μικρή), φρόντισε να είναι καθαρή και καλυμμένη, όταν πας στο γυμναστήριο, αποφεύγοντας να κάνεις σάουνα και υδρομασάζ έως ότου επουλωθεί πλήρως ο οποιοσδήποτε τραυματισμός στο δέρμα σου.

7.Να πλένεις τα χέρια σου με ζεστό, τρεχούμενο νερό και σαπούνι αμέσως μόλις ολοκληρώνεις την προπόνηση.

8.Να κάνεις αμέσως ντους. Κάθε φορά που τελειώνεις την προπόνησή σου, να κάνεις ντους και να φοράς καθαρά ρούχα (συμπεριλαμβανομένων καθαρών εσωρούχων και καλτσών).

9.Να μην περπατάς ποτέ ξυπόλυτος στα αποδυτήρια, τα ντους ή γύρω από την πισίνα. Γι’ αυτό φρόντισε σε κάθε επίσκεψη να έχεις μαζί σου ένα ζευγάρι αθλητικές σαγιονάρες, τις οποίες θα φοράς αμέσως μόλις βγάζεις τα παπούτσια και τις κάλτσες σου.

10.Να πλένεις μετά από κάθε χρήση τα ρούχα του γυμναστηρίου, αποφεύγοντας να τα φοράς για δεύτερη φορά.

Μην ξεχνάς!

Αν παρατηρήσεις στο δέρμα σου οποιαδήποτε ένδειξη μόλυνσης, όπως εντεινόμενο πόνο ή πρήξιμο, πύον ή επίμονο κοκκίνισμα, χωρίς χάσιμο χρόνου θα πρέπει να απευθυνθείς σε έναν δερματολόγο. Το ίδιο και αν παρατηρήσεις ενδείξεις μυκητίασης (π.χ. κηλίδες στο δέρμα).

Διάβασε ακόμα:

Γυμναστική: Όσο Περισσότερη Τόσο Καλύτερα; Ή Μήπως Όχι;

Γυμναστική Το Πρωί. Γιατί Να Την Προτιμήσεις

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Μάθε Πώς Η Άσκηση Σε Κάνει Καλύτερο Στη Δουλειά Σου

ΕΥΕΞΙΑ//

Γιατί Είναι Σημαντικό Να Καλλιεργείς Την Ευεξία Σου

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Αγάπησε Τον Εαυτό Σου

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης