ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Ο Thrive Οδηγός της Ενσυναίσθησης

Έρευνες δείχνουν πόσο σημαντικό είναι να βάζεις τον εαυτό σου στη θέση του άλλου.

Σε ό,τι αφορά στην επαγγελματική επιτυχία, σκέφτεσαι σε ατομικό επίπεδο. Προσπαθείς να κάνεις τον εαυτό σου να ξεχωρίσει, να πάρει προαγωγή και να κάνεις το καλύτερο σε ό,τι και αν κάνεις. Ξέρεις ότι η δουλειά που κάνεις, αλλά και ο τρόπος που την κάνεις, είναι μία αντανάκλαση του εαυτού σου, όχι μόνο σαν εργαζόμενος αλλά και σαν άνθρωπος. 

Δεν υπάρχει τίποτα κακό σε αυτό. Αλλά έτσι δεν καταφέρνεις να δεις τη συνολική εικόνα. Σε τι βαθμό εξαρτάσαι από τους άλλους; Πόσο σημαντική για την επιτυχία σου είναι η συνεργασία; Δεν θα είχατε πιο γερές σχέσεις και δεν θα ήσουν πιο αποδοτικός αν μπορούσες να καταλάβεις τους συναδέλφους σου;

Εδώ είναι που έρχεται η ενσυναίσθηση. Η ικανότητα να αντιλαμβάνεσαι και να κατανοείς τα συναισθήματα και την άποψη των άλλων. Έρευνες δείχνουν ότι τα οφέλη της είναι πολύ σημαντικά σε εσένα και τους γύρω σου. Και με εξάσκηση μπορείς να γίνεσαι όλο και καλύτερος. 

Μπορείς να βελτιώσεις την απόδοσή σου μέσω της ενσυναίσθησης. Αν καταφέρεις να βάλεις τον εαυτό σου στη θέση του άλλου και αν προσπαθήσεις να καταλάβεις τι σκέφτεται και τι αισθάνεται, μόνο κερδισμένος θα βγεις. Και όσο πιο πολλή εξάσκηση κάνεις, τόσο πιο επιτυχημένος και ολοκληρωμένος θα αισθάνεσαι. Τόσο καλύτερα θα μπορείς να διαχειριστείς διαφωνίες, τσακωμούς και παρανοήσεις.

Ζούμε στη χρυσή εποχή της ενσυναίσθησης

“Μέχρι πρόσφατα, η επιστήμη δεν ασχολιόταν επισταμένως με την ενσυναίσθηση, καθώς θεωρείτο κάτι ανούσιο”, σημειώνει ο Δανός ψυχολόγος Frans de Waal στο βιβλίο του “The Age of Empathy”.

Ωστόσο, η πρόσφατη αύξηση ερευνών αναφορικά με την ενσυναίσθηση, αποδεικνύει πόσο σημαντική και απαραίτητη είναι για την ευημερία μας, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Όσο και αν μας αρέσει να κερδίζουμε τον ανταγωνισμό, ερευνητές υποστηρίζουν ότι η συνεργασία και η ικανότητα να καταλαβαίνουμε ο ένας τις ανάγκες του άλλου, είναι προϋπόθεση της ευημερίας μας. Αυτό ισχύει ακόμα και στα οικονομικά. Όπως σημειώνει ο de Waal, ο Σκωτσέζος οικονομολόγος και πατέρας του καπιταλισμού, Adam Smith υποστήριζε ότι “αν φτιάξεις ένα σύστημα που βασίζεται αποκλειστικά στον ανταγωνισμό, δεν θα λειτουργήσει καλά”.

Ολοένα και περισσότερο αντιλαμβανόμαστε ότι η ενσυναίσθηση δεν έχει να κάνει με το να συμπεριφερόμαστε απλά καλά στους γύρω μας, αλλά αποτελεί το θεμέλιο μίας κοινωνίας. Παγκόσμια έρευνα του 2016 σε ενήλικες από 63 χώρες, αποτυπώνει τις χώρες που εμφανίζουν μεγαλύτερα ποσοστά ενσυναίσθησης και αποδεικνύει πως εκείνες παρουσιάζουν και υψηλότερα ποσοστά ευεξίας, χαράς, φροντίδας και αυτοπεποίθησης. Όπως γράφει η Arianna Huffington στο Thrive, “η ενσυναίσθηση, η συμπόνια και η προσφορά – η οποία αποτελεί έμπρακτη ενσυναίσθηση και συμπόνια – είναι οι στυλοβάτες της ευεξίας μας. Με αυτές μπορούμε να εξελισσόμαστε και να ευημερούμε. Χωρίς εκείνες μαραζώνουμε”.

Ένας από τους λόγους για τους οποίους η ενσυναίσθηση έχει τόσο μεγάλη δύναμη είναι ότι δεν αποτελεί απλά ένα συναίσθημα, αλλά ένα εργαλείο που μας οδηγεί σε πράξεις με νόημα. Ο ψυχολόγος Paul Ekman, αναγνωρίζει 3 είδη ενσυναίσθησης, συμπεριλαμβανομένης και της “συμπονετικής ενσυναίσθησης”, η οποία μας κάνει να βοηθάμε τους άλλους. Αυτού του είδους η ενσυναίσθηση βασίζεται στην άποψη ότι είμαστε όλοι συνδεδεμένοι.

Όσον αφορά στη δουλειά, έρευνες δείχνουν ότι η ενσυναίσθηση, όπως και η συγχώρεση, έχουν σημαντικά οφέλη. Σύμφωνα με έρευνα του 2016 από το London Business School, η ενσυναίσθηση και η συγχώρεση μπορούν να βοηθήσουν τον εργαζόμενο να χειριστεί καλύτερα τις αντιπαραθέσεις και τις παρανοήσεις στο γραφείο. Την επόμενη φορά λοιπόν που θα νιώσεις ότι δεν σου συμπεριφέρθηκε σωστά ένας συνάδελφος ή δεν του συμπεριφέρθηκες καλά εσύ, προσπάθησε να σκεφτείς την κατάσταση από την πλευρά του άλλου. Μόνο έτσι μπορείς να κάνεις βήματα προς την κατανόηση και την συμφιλίωση. Ίσως αυτό σου φαίνεται προφανές, ωστόσο σε ένα απαιτητικό περιβάλλον εργασίας, συνήθως ξεχνάμε να κοιτάξουμε πέρα από τον εαυτό μας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. 

Καναδική έρευνα του 2014, ανακάλυψε ότι όσο πιο μεγάλη θέση έχει κάποιος, τόσο χαμηλότερα επίπεδα ενσυναίσθησης έχει. Αντίστοιχα ήταν τα αποτελέσματα έρευνας του 2006 που δημοσιεύτηκε στο Psychological Science.

ρευνες δείχνουν ότι η ενσυναίσθηση είναι συνυφασμένη με την ευεξία σου. Όταν φροντίζεις τον εαυτό σου, τότε μπορείς να δεις και την πλευρά του άλλου.

Όπως υποστηρίζει η Αμερικανίδα ποιήτρια και ακτιβίστρια, Maya Angelou “νομίζω ότι όλοι μας έχουμε ενσυναίσθηση. Ίσως όμως δεν έχουμε αρκετό θάρρος για να την επιδείξουμε”. 

Τα Μικροβήματα που ακολουθούν θα σε βοηθήσουν να περάσεις από την θεωρία στην πράξη.

Μικροβήματα για να καλλιεργήσεις την ενσυναίσθησή σου

  1. Ρώτησε έναν συνάδελφό σου για τη ζωή του εκτός δουλειάς

Φαινομενικά ασήμαντες συζητήσεις που αφορούν στην οικογένειά του, το κατοικίδιό του, τα χόμπι του και την αγαπημένη του ομάδα σε βοηθούν να δείξεις το ενδιαφέρον σου και να ενδυναμώσετε τη μεταξύ σας σχέση.  

  1. Ενδιαφέρσου για τους άλλους

Το να σκέφτεσαι τους άλλους, τα προβλήματά τους, αλλά και πώς μπορεί να αισθάνονται – ακόμα και αν πρόκειται για άτομα που δεν έχετε στενή σχέση – σε βοηθάει να χτίζεις νέες σχέσεις και να βλέπεις πέρα από εσένα. 

  1. Μετάτρεψε τις ψηφιακές σχέσεις σε πραγματικές επαφές 

Γνώρισε καλύτερα τους συναδέλφους σου και δημιουργήστε σχέσεις με γερή βάση. Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο θα βελτιώσεις την ικανότητα της ενσυναίσθησης, αλλά θα μειώσεις σημαντικά τις αντιπαραθέσεις στο γραφείο.  

Διάβασε ακόμα:

O Thrive οδηγός για να παραμείνεις αισιόδοξος μέσα στην πανδημία 

Αμεσότητα με ενσυναίσθηση: Ποια είναι η εταιρική κουλτούρα που οδηγεί στην επιτυχία

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΣΚΟΠΟΣ//

6 τρόποι για να καλλιεργήσεις την ευγνωμοσύνη σου

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

5 τρόποι για να επανέλθεις μετά από ένα λάθος στη δουλειά σου

THRIVING BUSINESS//

Πώς θα παραμείνεις συγκεντρωμένος σε ένα γραφείο γεμάτο θόρυβο

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης