ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Κλάματα Στη Δουλειά;

Τι πραγματικά πιστεύουν οι άλλοι για σένα.


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

– Το να κλαις στη δουλειά έχει αρνητικό αντίκτυπο στην εικόνα σου, ακόμα κι αν έχεις δίκιο.
– Σε ποιες περιπτώσεις επιτρέπονται τα κλάματα.


Ο καιρός που συνήθως η πρώτη κουβέντα που λέγαμε σε κάποιον ήταν “μην κλαις” έχει παρέλθει. Σήμερα γνωρίζουμε ότι το κλάμα μπορεί να έχει ανακουφιστική επίδραση, όταν τα συναισθήματα είναι πιεστικά, και μπορεί να εκτονώσει το στρες στις περισσότερες των περιπτώσεων. Έτσι, είναι πιο πιθανό να ακούσεις πλέον να σου λένε “κλάψε να σου περάσει” παρά “μην κλαις”. Στη δουλειά, όμως; Ισχύει αυτό;

Τι γίνεται όταν ξαφνικά νιώθεις τα μάτια σου να βουρκώνουν, επειδή ο διευθυντής σού έβαλε τις φωνές; Ή κάποιος συνάδελφος σε προσέβαλε ενώπιων όλων. Ή κάποιος σε χαρακτηρίζει αναποτελεσματικό, παρόλο που εσύ εργάζεσαι σκληρά;

Η στατιστική, πάντως, επιβεβαιώνει ότι, αν αυτό σου έχει συμβεί, δεν είσαι ο μόνος ή η μόνη. Έρευνα που διεξήχθη από την Accountemps δείχνει ότι 4 στους 10 εργαζόμενους έχουν κλάψει στην εργασία τους τουλάχιστον μία φορά στη ζωή τους. Φυσικά, οι διαφορές των φύλων ισχύουν και σε αυτή την περίπτωση. Περίπου το 40% των γυναικών παραδέχονται ότι έχουν κλάψει στη δουλειά σε σχέση μόνο με το 9% των ανδρών, σύμφωνα με έρευνα που έχει δημοσιευθεί στο Forbes.

Πώς το βλέπουν οι άλλοι;

Η αλήθεια είναι ότι, παρόλο που το κλάμα είναι μια ανθρώπινη αντίδραση, το να χάνεις τον αυτοέλεγχο στον επαγγελματικό σου χώρο και να βάζεις τα κλάματα δε βοηθάει την επαγγελματική σου εικόνα. Συνήθως έχει αρνητικό αντίκτυπο για σένα, ακόμα και στην περίπτωση που είχες δίκιο. Πώς, όμως, βλέπουν οι άλλοι έναν εργαζόμενο που χάνει τον αυτοέλεγχο και κλαίει;

Σίγουρα είναι διαφορετικό να σε δούνε στη δουλειά να κλαις, επειδή σου συνέβη κάτι προσωπικό π.χ. έχασες ένα αγαπημένο πρόσωπο και διαφορετικό να σε δουν να κλαις, επειδή πιέστηκες ή δυσκολεύτηκες ως επαγγελματίας. Στην πρώτη περίπτωση επιδεικνύεται μεγαλύτερη κατανόηση. Κάποιοι μπορεί να σε προσεγγίσουν με ουδετερότητα κι άλλοι να σπεύσουν να σου δώσουν υποστήριξη. Το σίγουρο είναι όμως ότι δεν επηρεάζεται ιδιαίτερα η επαγγελματική σου εικόνα. Όταν όμως ένα ποτάμι δακρύων αποτελεί αντίδραση λόγω επαγγελματικής σύγκρουσης ή πίεσης, τότε οι αντιδράσεις αλλάζουν και δυστυχώς όχι προς το καλύτερο.

Η Kimberly Elsbach, καθηγήτρια ψυχολογίας, στο US Davis Graduate School of Management, ερεύνησε το θέμα αυτό και διαπίστωσε ότι τα νέα δεν ήταν ευχάριστα…

Η έρευνά της έδειξε ότι, ενώ είναι κατά κάποιο τρόπο αποδεκτό να εκφράζουμε το θυμό, την αγανάκτηση ή την απογοήτευσή μας στον εργασιακό χώρο, δεν είναι ιδιαίτερα αποδεκτό να βάζουμε τα κλάματα.

Με βάση τις απαντήσεις που συνέλεξε από τους ερωτώμενους, η Elsbach διαπίστωσε ότι η πλειοψηφία θεωρεί ανεπιθύμητη αντίδραση το κλάμα στον εργασιακό χώρο, επειδή ακινητοποιεί και αποδυναμώνει τους άλλους (ακόμα και τους διευθυντές … ). Επίσης, από κάποιους το κλάμα εκλαμβάνεται ως χειριστικό εργαλείο που επιστρατεύεται, προκειμένου να τραβήξει την προσοχή. Από την άλλη, η εικόνα που σχηματίζουν οι άλλοι – συνάδελφοι και προϊστάμενοι – για τον εργαζόμενο είναι ότι είναι αδύναμος και όχι αρκετά διεκδικητικός ή ικανός να υποστηρίξει τον εαυτό του. Με λίγα λόγια, οι εργαζόμενοι που κλαίνε στο γραφείο χαρακτηρίζονται στην καλύτερη περίπτωση αδύναμοι και στη χειρότερη χειριστικοί.

Πώς να το σώσεις;

Τι μπορείς να κάνεις, όμως, όταν νιώθεις ότι ζορίζεσαι και κινδυνεύεις να χάσεις τον αυτοέλεγχό σου στη δουλειά με πιθανή κατάληξη τα δάκρυα; Ορίστε τι συστήνει ο Χρήστος Θεοδωρόπουλος, Σύμβουλος Προσωπικής Ανάπτυξης-Κοινωνιολόγος:

Πάρε βαθιά ανάσα

Και στη συνέχεια κράτα την για λίγο και έκπνευσε αργά. Η διαδικασία αυτή, ιδιαίτερα αν συγκεντρωθείς στην αναπνοή σου, και θα αποσπάσει την προσοχή σου και θα σε χαλαρώσει.

Κούνα το … «πρόσωπό» σου

Η ειδικός στη γλώσσα σώματος Janine Driver εξηγεί ότι το να προσπαθήσεις να κουνήσεις μέρη του προσώπου σου την ώρα που σου έρχεται να βάλεις τα κλάματα, όπως τα φρύδια σου ή να δαγκώσεις απαλά τα χείλη σου, μπορεί να αναστείλει το ξέσπασμα σε δάκρυα. Το ίδιο ακριβώς υποστηρίζει και η Ad Vingerlhoets, ερευνήτρια στο Tillburg University.

Απομακρύνσου

Το να αλλάξεις χώρο άμεσα ή να ζητήσεις να βγεις έξω είναι ένας ακόμα τρόπος για να αποφύγεις να βάλεις τα κλάματα ενώπιον τρίτων. Το να επισκεφτείς την τουαλέτα είναι σίγουρα ότι πιο έξυπνο μπορείς να κάνεις τη δεδομένη στιγμή. Αν πάλι έχεις τη δυνατότητα να βγεις σε εξωτερικό χώρο για να πάρεις λίγο αέρα, ακόμα καλύτερα.

Ανάλυσέ το … στο σπίτι σου

Σε δεύτερο χρόνο, όταν θα είσαι σε έναν χώρο που θα νιώθεις άνετα όπως το σπίτι σου, όπου θα σου δοθεί η ευκαιρία να ηρεμήσεις πραγματικά, σκέψου τι ήταν αυτό που πραγματικά σε αναστάτωσε τόσο πολύ και πώς θα έπρεπε να το χειριστείς και να αντιδράσεις ή τι θα έπρεπε να έχεις πει αντί να βάλεις τα κλάματα. Έτσι θα είσαι καλύτερα προετοιμασμένος την επόμενη φορά.

Ουπς … δάκρυα!

O Xρήστος Θεοδωρόπουλος σου προτείνει σε κάθε περίπτωση να προσπαθήσεις να συγκρατηθείς. Μπορεί το κλάμα να σε βοηθάει να ξεσπάς από μία δύσκολη κατάσταση, αλλά δυστυχώς στον εργασιακό σου χώρο μεταφράζεται διαφορετικά. Αν παρόλα αυτά δεν τα καταφέρεις να συγκρατηθείς και βάλεις τα κλάματα, τουλάχιστον διαχειρίσου το έξυπνα. Το σίγουρο είναι ότι η επαγγελματική σου εικόνα δεν απειλείται, επειδή έκλαψες μια φορά στο γραφείο. Προσπάθησε όμως να το αποφύγεις τις επόμενες φορές και να μάθεις να το διαχειρίζεσαι. Τώρα, εξάλλου, ξέρεις και το πώς και το γιατί.

Διάβασε ακόμα:

Είναι Ή Δεν Είναι Ασθένεια Το Βurn Οut;

Γραφεία Ανοιχτού Τύπου: Πώς Επηρεάζουν Τις Σχέσεις Μεταξύ Των Συναδέλφων

Ίσως σε ενδιαφέρει…

THRIVING BUSINESS//

8 Τρόποι Για Να Μην Χάσεις Το Κίνητρο Για Τη Δουλειά Σου

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Πότε Και Γιατί Πρέπει Να Κάνεις Αποτοξίνωση Από Τη Δουλειά Σύμφωνα Με Τους Επιστήμονες

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

4 Σημάδια Που Δείχνουν Ότι Η Δουλειά Σου Δεν Έχει Πια Νόημα

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης