COVID-19//

Iωάννα Τσίτουρα: «Φροντίσαμε από νωρίς να λάβουμε μέτρα προστασίας έτσι ώστε οι άνθρωποί μας να είναι και να νιώθουν ασφαλείς»

Η Γενική Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού της WIND Ελλάς εξηγεί γιατί αυτό που έχει σημασία κάθε μέρα, είναι το αποτέλεσμα της εργασίας και όχι το που παράγεται αυτό.

Η πανδημία του κορονοϊού επηρέασε τον τρόπο λειτουργίας πολλών επιχειρήσεων. Σε τι βαθμό επηρέασε τη δική σας;

Πράγματι η πανδημία επηρέασε και θα επηρεάσει τη λειτουργία πολλών επιχειρήσεων. Οι τηλεπικοινωνίες βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην πρώτη γραμμή. Η τηλεργασία, η κατ’ οίκον ψυχαγωγία, οι online συναλλαγές και η ταχεία μετάβαση όλων των φυσικών δραστηριοτήτων σε ψηφιακό περιβάλλον είναι πλέον γεγονός κι έχουν αυξήσει σημαντικά την χρήση online περιεχομένου. Υπό τις σημερινές συνθήκες, η ανάγκη των συνδρομητών μας για μεγαλύτερο και ταχύτερο δίκτυο αυξάνεται ή και διαφοροποιείται σημαντικά από ώρα σε ώρα. 

Αυτές τις στιγμές, η απρόσκοπτη λειτουργία των δικτύων μας (ενσύρματων και ασύρματων) και η συνεχής συνδεσιμότητα είναι πιο απαραίτητες από ποτέ. Η ανταπόκριση της Wind σε αυτή την ανάγκη είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιων επενδύσεων στα δίκτυα νέας γενιάς και τις ψηφιακές λύσεις, ώστε όλοι οι συνδρομητές μας να μπορούν να ανταπεξέλθουν εύκολα, γρήγορα και απρόσκοπτα στα δεδομένα της νέας πραγματικότητας που διαμορφώνεται και να μην χάνουν λεπτό από την επικοινωνία τους.

Σε τι βαθμό ήταν έτοιμη η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού και η εταιρεία σας συνολικά για κάτι τέτοιο; Τι είδους μέτρα πήρε η εταιρεία σας για την υποστήριξη των εργαζομένων σας;

Η εταιρεία μας, στο πλαίσιο του business continuity, έχει προσχεδιάσει τις κινήσεις για την αντιμετώπιση διαφόρων ειδών κρίσεων και έχει επενδύσει σε σχετικές υποδομές. Σίγουρα η περίπτωση της πανδημίας είναι μια πρωτόγνωρη παγκοσμίως κατάσταση. Παρόλα αυτά, η εταιρεία παρακολουθούσε προσεχτικά την εξάπλωση της πανδημίας στην Κίνα. Ήδη στις 6 Φεβρουαρίου στάλθηκαν οι πρώτες σχετικές οδηγίες προς τους εργαζομένους μας. Με τα πρώτα κρούσματα στην γειτονική Ιταλία, ενεργοποιήθηκε ειδική Ομάδα Διαχείρισης Κρίσης με σκοπό να σχεδιάσει και να υλοποιήσει όλα τα επόμενα βήματα. Τα πρώτα μέτρα μπήκαν σε εφαρμογή ήδη από τις 3 Μαρτίου και στην αρχή ξάφνιασαν: συχνή απολύμανση των χώρων εργασίας, διανομή ατομικών μασκών και αντισηπτικά, 14ήμερη παραμονή εκτός γραφείου ανθρώπων που είχαν ταξιδέψει στο εξωτερικό,  αναστολή όλων των επαγγελματικών ταξιδιών, αυστηρό περιορισμό των συγκεντρώσεων και συναντήσεων στις απολύτως απαραίτητες, αύξηση της τηλε-εργασίας κ.ά. Με συνεχή ενημέρωση και επικοινωνία, η εταιρία στέκεται δίπλα στους εργαζόμενούς της και στις οικογένειές τους, αλλά και δίπλα στους συνεργάτες της. Από την Δευτέρα 16 Μαρτίου ξεκίνησε σχεδόν καθολική (άνω του 95%) εξ’ αποστάσεως εργασία. Επιπλέον, με την υποστήριξή μας περισσότεροι από 1.000 εργαζόμενοι στα συνεργαζόμενα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πελατών δουλεύουν από τα σπίτια τους σε ποσοστό που αγγίζει το 100% χάρη στα εξελιγμένα συστήματα που έχουν στη διάθεσή τους.

Αξιοποιώντας την τεχνολογία, η WIND έχει διασφαλίσει ότι και με την εξ’ αποστάσεως εργασία θα συνεχίσει να προσφέρει απρόσκοπτα στους πελάτες της τις υψηλού επιπέδου τηλεπικοινωνιακές της υπηρεσίες και παράλληλα θα κρατά ασφαλείς και υγιείς τους ανθρώπους της. 

Οι εργαζόμενοι γνωρίζουν ότι αδιαμφισβήτητη πρώτη προτεραιότητα για την εταιρία, τους μετόχους της, τη διοίκησή της, είναι η υγεία και η ασφάλεια τους. 

Ποια είναι τα βασικά θέματα/προβλήματα που οι εργαζόμενοι μοιράζονται μαζί σας αυτό το χρονικό διάστημα; 

Η WIND Ελλάς, μέσα από τους προϊστάμενους των ομάδων και τη Διεύθυνση Ανθρωπίνου Δυναμικού (ΔΑΔ) διατηρούσε και διατηρεί έναν άμεσο τρόπο επικοινωνίας με όλους τους εργαζόμενους. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης δημιουργήθηκε ειδική γραμμή επικοινωνίας προς τη (ΔΑΔ) ώστε ο κάθε εργαζόμενος να μπορεί να εκφράσει τις απορίες του για θέματα σχετικά με την άδεια ειδικού σκοπού, τα μέτρα πρόληψης κατά του ιού, την τηλεργασία, αλλά και κάθε είδους προβληματισμό.

Ως προς την δυνατότητα εργασίας από απόσταση, αυτή προϋπήρχε της πανδημίας για να εξυπηρετεί άλλες ανάγκες της σύγχρονης ζωής. Με το κλείσιμο των σχολείων όμως το 95% των εργαζομένων δουλεύουν μένοντας σπίτι. Επ’ αόριστον. Προφανώς αυτό δεν είναι εύκολο για κανέναν και απαιτεί σημαντική προσαρμογή σε όλα τα επίπεδα. Τις δύο πρώτες εβδομάδες, τα θέματα που ανέκυπταν ήταν θέματα κυρίως εξοικείωσης στα νέα δεδομένα. Σήμερα, ζούμε μια νέα κανονικότητα, με υπομονή. Αναγνωρίζουμε θετικά τη δυνατότητα που έχουμε να εργαζόμαστε από το σπίτι και τη μέριμνα της εταιρίας που απολαμβάνουμε και κινητοποιούμαστε από το αίσθημα ευθύνης προς την απρόσκοπτη προσφορά του αγαθού της επικοινωνίας στους συνδρομητές και στην κοινωνία ευρύτερα.

Πιστεύετε ότι αυξήθηκε το άγχος των υπαλλήλων σας;

Κάθε εταιρεία με τους ανθρώπους της είναι ένας μικρόκοσμος της κοινωνίας μας όπου ο καθένας νιώθει και αντιδρά διαφορετικά. Έτσι υπάρχουν άνθρωποι που σίγουρα νιώθουν μεγαλύτερη ανησυχία, άλλοι που διαχειρίζονται τις κρίσεις με περισσότερη ψυχραιμία. Σίγουρα η επικινδυνότητα του συγκεκριμένου ιού, που είναι τόσο απρόβλεπτος, έχει δημιουργήσει σε όλους μας ένα επιπλέον άγχος. Στη WIND φροντίσαμε από πολύ νωρίς να λάβουμε τα κατάλληλα μέτρα προστασίας έτσι ώστε όλοι οι άνθρωποι μας να είναι και να νιώθουν ασφαλείς. Θεωρούμε ότι τα έχουμε καταφέρει περίφημα καθώς το 95% των εργαζομένων μας δουλεύει από την ασφάλεια και τη θαλπωρή του σπιτιού του, μειώνοντας έτσι την πιθανότητα έκθεσης στον COVID-19. Η εργασία μας προφανώς δεν έχει περιοριστεί, δεδομένου ότι οι τηλεπικοινωνίες αυτή τη στιγμή είναι κρίσιμη υποδομή της χώρας. Οι εργαζόμενοι γνωρίζουν ότι οι θέσεις εργασίας τους είναι ασφαλείς καθώς και οι αμοιβές τους. Γνωρίζουν ότι αδιαμφισβήτητη πρώτη προτεραιότητα για την εταιρία, τους μετόχους της, τη διοίκησή της, είναι η υγεία και η ασφάλεια των εργαζομένων. 

Η ευεξία των εργαζομένων τα τελευταία χρόνια αποτελεί σημαντικό παράγοντα φροντίδας του ανθρώπινου δυναμικού μιας εταιρείας και συχνά και επιβράβευσης.

Κατά την άποψή σας, η ενσυναίσθηση απέκτησε μεγαλύτερη σημασία τώρα;

Σίγουρα κάθε κρίση, πόσο μάλλον μια τέτοιου είδους πανδημία, φέρνει στην επιφάνεια χαρακτηριστικά των ανθρώπων που υπό άλλες συνθήκες θα ήταν λιγότερο αναγνωρίσιμα. Η ενσυναίσθηση είναι ένα από αυτά.

Η απομακρυσμένη επικοινωνία κάνει κάποιους από εμάς πιο ευαίσθητους στα μηνύματα του συνομιλητή μας, πιο πρόθυμους να τον καταλάβουμε σε βάθος και ίσως πιο εύκολα δραστηριοποιούμαστε για να συνδράμουμε. Έχοντας ουσιαστικά περιοριστεί ο καθένας στον χώρο του σπιτιού του, με περισσότερο χρόνο για σκέψη, πολλοί αναγνωρίσαμε τους μοναχικούς συνανθρώπους μας, αυτούς που πάσχουν από κάποιο νόσημα, τους ανθρώπους με κινητικά προβλήματα και όλους αυτούς που μας έχουν πραγματική ανάγκη. Ευπαθείς ομάδες, νοσούντες, ηλικιωμένοι βρίσκονται πια στην πρώτη γραμμή της προσοχής και της φροντίδας μας. 

Στη WIND βάλαμε τα δυνατά μας για να υποστηρίξουμε τις ομάδες που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη μέσων διαφόρων δράσεων ΕΚΕ αλλά και παροχή δωρεάν επικοινωνίας. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η δωρεάν μεταφορά ειδών πρώτης ανάγκης από καταστήματα τροφίμων και φαρμακεία σε ευπαθείς ομάδες για να περιορίσουμε το πρόβλημα της καθυστέρησης των παραδόσεων λόγω της αυξημένης ζήτησης των online παραγγελιών.

Θεωρείτε ότι απέκτησε μεγαλύτερη προτεραιότητα η μέριμνα για την ευεξία των εργαζομένων ως συνέπεια της πανδημίας;

Η ευεξία των εργαζομένων τα τελευταία χρόνια αποτελεί σημαντικό παράγοντα φροντίδας του ανθρώπινου δυναμικού μιας εταιρείας και συχνά και επιβράβευσης. Με διάφορες αθλητικές δραστηριότητες, εθελοντικές δράσεις, πρωταθλήματα κ.τ.λ. πολλές εταιρείες αναγνωρίζουν και επενδύουν στην ευεξία των εργαζομένων της. Εμείς στην WIND έχουμε ήδη ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια να επενδύουμε στην ισορροπία και ανάπτυξη της συνολικής υπόστασης των ανθρώπων μας με το πρόγραμμα ΕυWIND. Στο πρόγραμμα αυτό οι εργαζόμενοι έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε διάφορες αθλητικές, πολιτιστικές, γνωστικές και εθελοντικές δράσεις δημιουργώντας νέες σχέσεις, νέα ενδιαφέροντα και αναπτύσσοντας ταλέντα εκτός των ορίων του εργασιακού χώρου. Με τα νέα δεδομένα που φέρνει η πανδημία, η ευεξία των εργαζομένων πνευματική και σωματική φαίνεται να αποκτά νέο νόημα και στόχο για τις εταιρείες. Λόγω της απομόνωσης, της αποξένωσης και του κλειστού χαρακτήρα της καραντίνας, η ανάγκη κινητοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού σε εξισορροπητικές δράσεις είναι επιτακτική και βεβαίως πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στα νέα δεδομένα. Ευτυχώς το ψηφιακό περιβάλλον μας το επιτρέπει. Στη WIND για παράδειγμα  συνεχίζουμε τα μαθήματα γυμναστικής πλέον από το σπίτι σε online περιβάλλον όπου οι συνάδελφοι μπορούν να συμμετέχουν σύγχρονα σε μάθημα με τον προπονητή που είχαν στο φυσικό περιβάλλον πριν τα περιοριστικά μέτρα.

Με τα νέα δεδομένα που φέρνει η πανδημία, η ευεξία των εργαζομένων πνευματική και σωματική φαίνεται να αποκτά νέο νόημα και στόχο για τις εταιρείες.

Νιώθετε ότι η πανδημία επέδρασε θετικά στην αναβάθμιση του ρόλου της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού;

Ακριβώς λόγω όλων των παραπάνω κινήσεων, της ταχύτητας στη λήψη αποφάσεων, την πρόληψη, τη μέριμνα, αλλά και τη συνεχή επικοινωνία με τους ανθρώπους της εταιρίας, θεωρούμε ότι υπάρχει καθολική αναγνώριση τόσο για την εταιρία αλλά και για την ομάδα της ΔΑΔ. Οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται και εκτιμούν την προσοχή και την προτεραιότητα που δίνεται στην υγεία και την ασφάλειά των ίδιων, των οικογενειών τους, αλλά και των συνεργατών μας. Επίσης, η διατήρηση της εργασιακής ηρεμίας και συνέχειας αναγνωρίζεται καθολικά. Τέλος, συγκρίνουν και αναγνωρίζουν την WIND ως έναν εργοδότη που έχει απόλυτη προτεραιότητα  τους ανθρώπους και τους πελάτες της. Με συνέπεια και έργα.

Σημασία άλλωστε έχει κάθε μέρα το αποτέλεσμα της εργασίας και όχι το που παράγεται αυτό.

Πιστεύετε ότι ο νέος τρόπος λειτουργίας – εργασίας εξ αποστάσεως – μπορεί ή θα μπορούσε να παραμείνει και μετά το τέλος της πανδημίας ή θα επανέλθουμε στον προηγούμενο τρόπο εργασίας;

Η εργασία εξ αποστάσεως δεν είναι κάτι τόσο καινούριο. Φυσικά όχι στον καθολικό βαθμό που εφαρμόζεται τώρα εξαιτίας της αναγκαιότητας της κατάστασης. Εμείς στη WIND έχουμε υιοθετήσει την εργασία εξ αποστάσεως εδώ και δύο χρόνια περίπου. Σε όποια τμήματα της εταιρείας είναι εφικτό κάθε εργαζόμενος δουλεύει μία φορά την εβδομάδα από όπου εκείνος επιθυμεί. Επομένως ήμασταν ήδη εκπαιδευμένοι σε κάτι τέτοιο. Αυτό μας έδωσε το προβάδισμα να κινηθούμε άμεσα και να εφαρμόσουμε αποτελεσματικά την «εργασία από το σπίτι» από την πρώτη ημέρα εμφάνισης του ιού στη χώρα μας. Όλες μας οι λειτουργίες και τα συστήματα είναι πλήρως εναρμονισμένα με αυτό τον τρόπο λειτουργίας. Η εξ αποστάσεως εργασία είναι μια συνήθεια που ήρθε μάλλον για να μείνει σε πολλές εταιρείες και γιατί όχι αφού αποτελεί κομμάτι του Ψηφιακού Μετασχηματισμού στον οποίο έχει μπει όλη η κοινωνία και οικονομία παγκοσμίως.

Πιστεύετε ότι επηρεάστηκε η αποδοτικότητα των εργαζομένων με την εργασία εξ αποστάσεως; 

Η WIND έχει επενδύσει ήδη πριν την πανδημία στον ψηφιακό μετασχηματισμό του τρόπου και χώρου εργασίας καθώς και στην εξοικείωση των εργαζομένων με νέα εργαλεία δουλειάς όπως τα MS Teams, One Drive, Skype for Business κ.α. Υπό τις νέες συνθήκες, πρώτα αναγνώρισε και πείστηκε η ίδια η εταιρία και ύστερα αποτελεί απόδειξη για όλους πως οι εργαζόμενοι, εάν η φύση της λειτουργίας το επιτρέπει, μπορούν να εργαστούν με την ίδια ή και μεγαλύτερη επιτυχία χωρίς να καθορίζεται με την παραδοσιακή έννοια ο χώρος εργασίας τους. Σημασία άλλωστε έχει κάθε μέρα το αποτέλεσμα της εργασίας και όχι το που παράγεται αυτό. Ως αποτέλεσμα, με την εξ αποστάσεως εργασία, απολαμβάνουμε στην πράξη ένα αυξημένο επίπεδο εμπιστοσύνης μεταξύ συνεργατών, έχοντας αποστασιοποιηθεί εκ των πραγμάτων από τον περιοριστικό, παραδοσιακό τρόπο και χώρο εργασίας, ο οποίος συνέχεται συχνά, ίσως και από συνήθεια, με έναν πιο στενό, λεπτομερή και φυσικό έλεγχο της εργασίας. 

Πώς επηρέασε την ηγεσία η πανδημία; Ποια είναι τα pain points στην λειτουργία της επιχείρησης;

Στον κλάδο μας, στις τηλεπικοινωνίες, δεν θα τα χαρακτήριζα pain points αλλά φυσική συνέπεια των πραγμάτων. Μένουμε σπίτι και κάνουμε τα πάντα ηλεκτρονικά από τον καναπέ μας. Τι απαιτεί αυτό; Δίκτυο. Μεγαλύτερο, ταχύτερο και ασφαλέστερο δίκτυο. Αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση και για μας αλλά και για όλους τους παρόχους παγκοσμίως. Επομένως όλοι οι πόροι άυλοι και υλικοί στρέφονται σε αυτή την κατεύθυνση.

Γενικά μιλώντας, η πανδημία είναι άλλη μια κρίση. Οι ηγεσίες, όπως και όλοι, μαθαίνουν και εξελίσσονται μέσα από αυτή. Μαθαίνουν να αναθεωρούν προτεραιότητες, με τόλμη και με αίσθημα ευθύνης, εξασκούν την εγρήγορση, την ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων, τη διορατικότητα, την ενσυναίθηση, τη δημιουργικότητα, την ευελιξία, την προσαρμοστικότητα, την υπομονή, ακόμα και την αισιοδοξία.

Ποια είναι τα συμπεράσματα που έχετε βγάλει μέχρι στιγμής από την αντιμετώπιση της νέας πραγματικότητας, τι κάνατε σωστά και τι λάθος; 

Η εμφάνιση αυτού του ιού δίδαξε νομίζω σε όλους μας πως όσο καλά και να έχεις σχεδιάσει την επόμενη μέρα μπορεί να υπάρχουν εκπλήξεις. Ευτυχώς για μας στη WIND ενεργήσαμε άμεσα και αποτελεσματικά έτσι ώστε αυτές οι εκπλήξεις να έχουν όσο το δυνατόν λιγότερες αρνητικές συνέπειες. Και το πετύχαμε. Μέχρι στιγμής τα αποτελέσματα των πράξεων μας, μας δικαιώνουν. Εξάλλου η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα είναι στο DNA της εταιρείας.

Έχετε ξεκινήσει να σχεδιάζετε την επόμενη μέρα;

Η επόμενη μέρα θα είναι σίγουρα διαφορετική. Προετοιμαζόμαστε για αυτό, αλλά προς το παρόν κανείς δεν ξέρει πώς ακριβώς θα είναι. Για εμάς στη Wind υπάρχει πάντα μια σταθερή. Η επόμενη μέρα και η κάθε μέρα περιέχει πάντα μία προτεραιότητα. Να προσφέρουμε αδιάλειπτες και ποιοτικές υπηρεσίες επικοινωνίας στους πελάτες μας. 

Η Iωάννα Τσίτουρα έχει πολυετή εμπειρία ως Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού σε μεγάλες ελληνικές και πολυεθνικές εταιρείες, καταναλωτικών προϊόντων και υπηρεσιών, στον ιδιωτικό και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, ιδιαίτερα στους τομείς ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού και εταιρικών μετασχηματισμών. Από τον Οκτώβριο του 2012, έχει αναλάβει τη θέση της Γενικής Διευθύντριας Ανθρώπινου Δυναμικού της WIND Ελλάς. Κατέχει δίπλωμα Χημικού Μηχανικού από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και μεταπτυχιακό δίπλωμα MBA από το CardiffBusiness School, Ηνωμένο Βασίλειο. Είναι παντρεμένη με δυο παιδιά.

Διάβασε ακόμα:

Στο μάτι του κυκλώνα: Leadership μέσα στην κρίση του COVID-19

Τίνα Κοκλάμη: «Το Κλίμα Αλληλεγγύης Στο Επαγγελματικό Περιβάλλον Πρέπει Να Είναι Μέρος Της Κουλτούρας Του Εργασιακού Χώρου»

Ίσως σε ενδιαφέρει…

COVID-19//

Ρόζα Ταπίνη: «Κύριο μέλημά μας είναι οι άνθρωποί μας να είναι καλά, υγιείς και ασφαλείς»

THRIVING BUSINESS//

Αλεξία Μπρη: «Ο ρόλος των επιχειρήσεων είναι καθοριστικός, αφού μπορούν να επηρεάσουν θετικά την εξέλιξη της κοινωνίας»

THRIVING BUSINESS//

Σίσσυ Ηλιοπούλου: «Η περίοδος που βιώνουμε κάνει την κοινωνική συνεισφορά πιο αναγκαία από ποτέ»

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης