ΣΚΟΠΟΣ//

Αρκεί Μια Κούκλα, Για Να Γίνει Μια Γυναίκα Αστροναύτης;

Πώς η Barbie και η ESA θέλουν να στρέψουν το ενδιαφέρον των κοριτσιών στις διαστημικές επιστήμες.


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

– Ποια γυναίκα αστροναύτης παρουσιάστηκε από την Barbie ως Γυναίκα Πρότυπο για τα κορίτσια;
– Μπορεί η επόμενη γενιά αστροναυτών να είναι κορίτσια;


Αρκεί μια κούκλα, για να κάνει ένα κορίτσι να κοιτάει τον ουρανό και να ονειρεύεται; Να ονειρεύεται αστρικά ταξίδια; Αρκεί μια κούκλα, για να αποφασίσει μια γυναίκα να στραφεί στις διαστημικές επιστήμες; Και να μετρήσουμε περισσότερες γυναίκες στην επόμενη γενιά αστροναυτών;

Η Barbie και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος ESA συνεργάστηκαν, προκειμένου να ενθαρρύνουν τα κορίτσια σε όλη την Ευρώπη να γίνουν η επόμενη γενιά αστροναυτών, μηχανικών και διαστημικών επιστημόνων. Πώς ακριβώς έγινε αυτό; Επισημαίνοντας τα επιτεύγματα της μοναδικής εν ενεργεία γυναίκας αστροναύτη στην Ευρώπη, Samantha Cristoforetti, και παρουσιάζοντάς την ως την πρώτη Barbie κούκλα αστροναύτη της ESA. Η 42χρονη Samantha Cristoforetti είναι αεροπόρος, μηχανικός, αστροναύτης και η πρώτη Ιταλίδα γυναίκα μέλος του πληρώματος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος. Αυτή η συνεργασία αποτελεί μέρος του Barbie Dream Gap Project που αποσκοπεί στην καταπολέμηση του Dream Gap. Τι ακριβώς, όμως, είναι αυτό;

Τι είναι το Dream Gap;

Από την ηλικία των πέντε ετών, πολλά κορίτσια είναι πιθανό να μη θεωρούν το φύλο τους ως έξυπνο και έτσι χάνουν την αυτοπεποίθηση στις ικανότητές τους. Αυτό είναι το Dream Gap και η Barbie έχει αρχίσει την προσπάθεια εξάλειψής του. Γι’ αυτό και η Barbie δημιούργησε το Dream Gap Project, μια παγκόσμια πρωτοβουλία που έχει ως στόχο την υποστήριξη των κοριτσιών να πιστέψουν στον εαυτό τους και πώς μπορούν να γίνουν ό,τι ονειρεύονται. Οι έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά σε πολύ νεαρή ηλικία επηρεάζονται από πολιτισμικά στερεότυπα που υποδηλώνουν ότι οι γυναίκες δεν είναι τόσο έξυπνες όσο οι άνδρες. Συχνά αυτά τα στερεότυπα τροφοδοτούνται από τα ΜΜΕ. Οι πεποιθήσεις που δημιουργούν πιθανώς να επηρεάσουν το μέλλον ενός κοριτσιού και τις επαγγελματικές επιλογές που θα ακολουθήσει. Επίσης, μπορεί και να αποθαρρύνουν τις γυναίκες να επιδιώξουν μια σπουδαία επαγγελματική καριέρα. Tην ίδια ώρα εκτιμάται ότι στο προσεχές μέλλον το 25% των θέσεων εργασίας θα απαιτούν γνώσεις STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), ένα πλαίσιο εκπαίδευσης στις φυσικές επιστήμες διαδραστικό μεταξύ των παιδιών.

Οι έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά σε πολύ νεαρή ηλικία επηρεάζονται από πολιτισμικά στερεότυπα που υποδηλώνουν ότι οι γυναίκες δεν είναι τόσο έξυπνες όσο οι άνδρες.

Πόσα,όμως, γνωρίζουν οι γονείς σχετικά με αυτό; Γνωρίζουν για παράδειγμα ότι το 25% των θέσεων εργασίας στο μέλλον θα απαιτούν γνώσεις STEM; Έρευνα που διεξήχθη στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία, σχετικά με τη γνώση των γονέων για το STEM, τα επαγγέλματα του διαστήματος και τα γυναικεία πρότυπα έφερε στο φως ενδιαφέρουσες αλήθειες.

Τι έδειξε η έρευνα

Η έρευνα διεξήχθη σε κάθε χώρα, σε 2.000 γονείς κοριτσιών ηλικίας 3-10 ετών, διερευνώντας τις γνώσεις που έχουν οι γονείς γύρω από το διάστημα και την ευαισθητοποίησή τους για τα επαγγέλματα που σχετίζονται με το STEM και τα πρότυπα που προβάλλονται μέσα από τη διαστημική βιομηχανία.

Παρόλο που υπάρχουν διαφοροποιήσεις μεταξύ των στατιστικών στοιχείων κάθε χώρας, τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας έδειξαν μεταξύ άλλων ότι υπάρχει μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση των γονέων γύρω από τα επιτεύγματα των ανδρών σε σχέση με των γυναικών στη διαστημική βιομηχανία. Ταυτόχρονα υπάρχει ομοφωνία μεταξύ των γονέων ότι η γνώση τους σχετικά με σημαντικά γυναικεία διαστημικά επιτεύγματα είναι ελλιπής. Οι περισσότεροι γονείς δήλωσαν ότι η κόρη τους δείχνει ενδιαφέρον να ακολουθήσει ένα επάγγελμα που σχετίζεται με το STEM, αλλά σε περίπτωση που ήθελε να γίνει αστροναύτης δε γνώριζαν τον τρόπο να υποστηρίξουν αυτή την επιλογή. Με συντριπτική πλειοψηφία, πάντως, οι γονείς συμφώνησαν ότι τα επιτεύγματα των γυναικών στο διάστημα πρέπει να αναγνωρίζονται ισάξια με εκείνα των ανδρών.

Τα παραπάνω, φυσικά, αποτελούν μόνο μια μικρή επιβεβαίωση για κάτι που ήδη ξέρουμε. Μόνο το 15% των εν ενεργεία αστροναυτών είναι γυναίκες και καμία γυναίκα δεν έχει προσγειωθεί ποτέ στο φεγγάρι. Αρκεί μια κούκλα να αλλάξει τα νούμερα αυτά; Μπορεί να κάνει τα κορίτσια να πιστεύουν στον εαυτό τους; Να ενεργοποιήσει τη φαντασία τους και να τα ενθαρρύνει να αλληλεπιδράσουν με διαφορετικούς ρόλους και αμέτρητα επαγγέλματα;

Η Ersilia Vaudo-Scarpetta, Chief Diversity Officer του ESA εξηγεί ότι, ενώ τα αγόρια και τα κορίτσια επιτυγχάνουν τα ίδια αποτελέσματα στην επιστήμη και τα μαθηματικά, λίγα κορίτσια ονειρεύονται να γίνουν επιστήμονες ή μηχανικοί στον τομέα της διαστημικής. Οι κοινωνικοί και πολιτιστικοί παράγοντες, καθώς και η στάση του οικογενειακού περιβάλλοντος απέναντι στην επιστήμη και τα επιστημονικά επαγγέλματα, παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο σε αυτό. Γι’ αυτό ένας από τους πρωταρχικούς στόχους του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος είναι να ενθαρρύνουν τα κορίτσια να ενημερώνονται για τις διαστημικές επιστήμες, καθώς είναι απαραίτητη μια ποικιλία ταλέντων που θα οραματιστούν και θα υλοποιήσουν μελλοντικές δράσεις στο διάστημα.

Τι άλλο αξίζει να ξέρεις;

Ότι στη συνέχεια της παγκόσμιας πρωτοβουλίας για την εξάλειψη του Dream Gap, η Barbie δωρίζει 1$ από κάθε κούκλα που πωλείται στις Η.Π.Α. στο πλαίσιο της 60ης της επετείου στο Dream Gap Project Fund. Το ποσό που θα συγκεντρωθεί θα αφιερωθεί στην υποστήριξη παρόμοιων οργανισμών, ενώ ταυτόχρονα έχει στόχο την ευαισθητοποίηση γύρω από τους περιοριστικούς παράγοντες που εμποδίζουν τα κορίτσια να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους. 

Διάβασε ακόμα:

Οι Γυναίκες Στο Χώρο Εργασίας, Σύμφωνα Με Έρευνα Του 2018

11+1 Ερωτήσεις Στον Παύλο Καστανά

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΣΚΟΠΟΣ//

Η Πρώτη Selfie Στο Διάστημα Είναι Γεγονός

ΣΚΟΠΟΣ//

Δύο Ελληνίδες Στην (Υψηλότερη) Κορυφή Του Κόσμου

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

19+1 Eρωτήσεις Στον Ματθαίο Γιωσαφάτ Για Τις Δύσκολες Μαμάδες

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης