ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

11 Τρόποι Για Να Αγαπήσει Το Παιδί Σου τη Μελέτη

Πώς θα ενισχύσεις τη θετική σχέση του παιδιού με τη μελέτη.


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

– Πώς να αντικαταστήσεις την εντολή “διάβασε” με θετικές παροτρύνσεις.
– Πώς να ενθαρρύνει ένας γονιός το παιδί του να μελετά μόνο του.


Δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα του κόσμου. Να μάθει ένα μικρό παιδί να μελετά μόνο του. Να κάθεται σε μια καρέκλα μπροστά σε ένα τραπέζι ή γραφείο, συγκεντρωμένο στο βιβλίο και το τετράδιό του. Ενώ μέχρι πρότινος έπαιζε με τα τουβλάκια, αυτοκινητάκια και τις κούκλες. Για κάποια παιδιά, μάλιστα, που δεν τους βγαίνει φυσικά κι αβίαστα η δεξιότητα της μελέτης, ίσως είναι πραγματικά πρόκληση να τα πείσεις να το κάνουν αυτό χωρίς να φωνάξεις. Ή χωρίς να χρειάζεται να τους υπενθυμίσεις “διάβασες;”. Όμως, ξέρεις κάτι; Το θέμα δεν είναι απλά να μάθει το μέχρι πρότινος ανέμελο μικρούλι σου να ολοκληρώνει τα καθήκοντά του. Το θέμα είναι να αγαπήσει τη μελέτη. Επειδή τον κανόνα φαντάζομαι τον ξέρεις. Όταν αγαπήσεις κάτι, μαθαίνεις να το κάνεις καλά. Αυτός, λοιπόν, πρέπει να είναι ο στόχος κάθε γονιού. Να ενθαρρύνει το παιδί του από τα πρώτα του βήματα ως μαθητής να αναπτύξει θετική σχέση με τη μελέτη. Ο Λάμπρος Γκρέκας, Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ΜA in Education, προτείνει τα εξής:

Ορίστε οπωσδήποτε χρονοδιάγραμμα μελέτης

Μην αφήνετε τη μέρα να κυλά χωρίς να ορίσετε την ώρα μελέτης. Μελετήστε προσεκτικά το πρόγραμμα το δικό σας και του παιδιού και αποφασίστε ποια θα ήταν η ιδανική ώρα για εκείνο, για να μελετήσει στην αρχή με τη δική σας επίβλεψη (αποφεύγοντας όμως να είστε συνέχεια από πάνω του).

Περιορίστε την προστακτική

«Γράψε», «διάβασε», «φτιάξε την τσάντα σου». Χρειάζεται να αποφύγετε αυτές τις φράσεις, επειδή εντείνουν τη διαμάχη εξουσίας ανάμεσα σε εσάς και το παιδί. Καλό είναι να χρησιμοποιείτε εκφράσεις παρότρυνσης, όπως «Έλα να γράψεις» ή «Να διαβάσω εγώ μια φορά την ανάγνωση και μετά εσύ».

Αντισταθείτε στις απειλές

Η μελέτη δεν πρέπει να επιβάλλεται μέσα από περιορισμούς και απειλές. Για παράδειγμα, αποφύγετε να πείτε: «Δε θα ανοίξεις την τηλεόραση, αν δε διαβάσεις». Αντί για απειλές, καλύτερα να χρησιμοποιείτε υποσχέσεις, όπως: «Μόλις τελειώσεις το γράψιμο, μπορείς να δεις τηλεόραση» ή “Μόλις διαβάσεις, θα πάμε βόλτα”.

Αποφύγετε την αποδοκιμασία

Αντί να πείτε: «Τι γράμματα είναι αυτά;», δώστε σαφείς και συγκεκριμένες οδηγίες, όπως: «Καλύτερα να τα κάνεις λίγο μικρότερα», ή «Φρόντισε τα γράμματα να πατάνε πάνω στη γραμμή του τετραδίου». Όσον αφορά στην ανάγνωση, αν το παιδί δε διαβάζει αρκετά δυνατά ή καθαρά, πείτε του ότι δεν το ακούτε αντί να του πείτε «Διάβασε πιο δυνατά».

Δώστε χρόνο στο παιδί να σκεφτεί

Όταν προσπαθείτε να εξηγήσετε κάτι στο παιδί σας, βεβαιωθείτε ότι καταλαβαίνει τι του λέτε. Σε κάθε ερώτηση μη βιάζεστε να απαντήσετε εσείς. Βοηθήστε το να βρει μόνο του την απάντηση, π.χ. στην ερώτηση “πώς γράφεται η λέξη τρέχει;» ανατρέξτε στον ανάλογα κανόνα, εξηγώντας το πώς και το γιατί.

Αποκτήστε ρεαλιστικές προσδοκίες

Μην απαιτείτε πολλά και πολύ σύντομα, αν δε θέλετε ν’ απογοητευθείτε κι εσείς και το παιδί. Μην περιμένετε για παράδειγμα από τις πρώτες εβδομάδες το παιδί να διαβάζει ή να γράφει τέλεια, αν είναι πρωτάκι. Με το πέρασμα του χρόνου οι επιδόσεις του θα βελτιωθούν.

Εκφράστε το θαυμασμό σας για όσα μαθαίνει το παιδί

Βοηθήστε το να καταλάβει πόσο χρήσιμα μπορούν να αποδειχθούν όσα μαθαίνει στο σχολείο, αφού μπορεί να γράψει μια κάρτα, να συμπληρώσει τα ονόματα των παιδιών στις προσκλήσεις για το πάρτι, να διαβάσει τις επιγραφές των καταστημάτων ή τις ετικέτες των προϊόντων στο σούπερ μάρκετ. Εκφράστε το θαυμασμό σας για αυτό.

Παροτρύνετε το παιδί να είναι υπεύθυνο για την τσάντα του

Αφήστε το πάντα να κρατά εκείνο την τσάντα του, όταν το πηγαίνετε ή το παίρνετε από το σχολείο. Ενθαρρύνετε, επίσης, το παιδί να μάθει να την ετοιμάζει με όσο το δυνατόν περισσότερη τάξη, όταν τελειώνει τη μελέτη του, έτσι ώστε να είναι έτοιμη το επόμενο πρωί. Βοηθήστε το, αν χρειάζεται. Όμως, ποτέ μην την φτιάχνετε εσείς για εκείνο.

Αποφύγετε την υπερφόρτωση

Μην ξεκινάτε πολλές νέες δραστηριότητες τη χρονιά που το παιδί ξεκινάει την Πρώτη Τάξη, φορτώνοντας ασφυκτικά το πρόγραμμά του. Δώστε του χρόνο να προσαρμοστεί ως πρωτάκι πριν το ξεκινήσετε μια εξωσχολική δραστηριότητα.

Προσέξτε τη δική σας στάση

Μη θυμώνετε κάθε φορά που το παιδί δεν τα καταφέρνει. Ούτε να αγχώνεστε, επειδή σας φαίνεται ότι έχει πολλά να κάνει. Να θυμάστε ότι πολλές φορές ο εκνευρισμός που νιώθει το παιδί κατά τη μελέτη μπορεί να συνδέεται με το δικό σας άγχος.

Ζητήστε καθοδήγηση από τον εκπαιδευτικό

Επιδιώξτε να έρχεστε σε συχνή επαφή με τη δασκάλα ή δάσκαλο του παιδιού. Όχι μόνο για να ενημερωθείτε για τις επιδόσεις του, αλλά και για να πάρετε τη γνώμη τους για λεπτομέρειες που αφορούν τόσο τη μελέτη όσο και την όλη διαπαιδαγώγηση του παιδιού.

 

Διάβασε ακόμα:

Θες Αποδοτικότερη Μελέτη Για Το Παιδί Σου; Ξεκίνα Από Την Καρέκλα!

Ξανά Σε Πρόγραμμα

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Αποδοχή Της Διαφορετικότητας: Γιατί Πρέπει Να Τη Διδάξεις Οπωσδήποτε Στο Παιδί Σου

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Πότε Πρέπει Να Λες «Μπράβο» Στο Παιδί Σου

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

15 Συμβουλές Για Να Μεγαλώσεις Ένα Παιδί Με Αυτοπεποίθηση

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης